ANNONS

Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

Prognosen för Sveriges absolut största e-handelsvecka.

ANNONS

Den svarta fredagen är snart här. När Singles Day-kalaset är över så bjuder den fjärde fredagen i november alltid på köpfest i e-handeln.

En köpfest som dock kan resultera i en baksmälla. Black Friday må ha ett mörkt namn men dagen ska i teorin vara positiv för detaljhandlare som förhoppningsvis kan visa på svarta siffror när rea-festen är över.

Black Friday är minst sagt etablerad i Sverige och det är få av de större e-handlarna som inte är med på kampanjandet. Dagen är sedan något år tillbaka också den absolut största e-handelsdagen i vårt land. Ingen annan dag under året bjuder på lika stor försäljning som Black Friday, enligt våra siffror från Ehandel.se Analytics.

Den största e-handelsveckan

Samtidigt som Black Friday är en köpfest utan dess like så är e-handlarnas åsikter om dagen delade. En del ogillar den starkt medan andra ser stora möjligheter. Det är även många som har varit kritiska till att dagen, som egentligen handlar om fredagen, numera utvecklats till en hel vecka med erbjudanden, vilket flera menar urvattnar Black Friday. Samtidigt ser andra det som nödvändigt att man tar bort lite av trycket från just fredagen. Konsekvensen har blivit att hela veckan runt Black Friday nu är den största inom svensk e-handel.

Vi har även sett tendenser till att Black Friday i vissa branscher leder till en baksmälla med sämre försäljning under perioden precis efter Black Friday. Men vi ska i en uppföljande artikel återkomma till prognosen för e-handelsperioden efter Black Friday och fram till julafton.

Oavsett inställningen till Black Friday så utgör perioden nu årets stora shoppingfest både på nätet och i butik. Den sträcker sig oftast från måndagen till söndagen och många kör även Cyber Monday-kampanjer på efterföljande måndag. Cyber Monday har dock förlorat sin glans i skuggan av Black Fridays enorma framgång. Vi ska snart titta på statusen för Cyber Monday, som från början var e-handlarnas svar på Black Friday.

Växer med 37 procent

Hur blir då Black Friday 2018? Dagen är lite lurig och har ofta överraskat med fantastiska tillväxtsiffror. Enligt den transaktionsdata vi sitter på så landar vi dock i år på en tillväxt på 37 procent för Black Friday (23 november). Hela veckans försäljning beräknas samtidigt stiga med drygt 30 procent.

Notera då också att siffrorna stiger från redan mycket höga försäljningsnivåer. Denna prognos innebär samtidigt att tillväxten är lägre än tidigare år. Vi räknar alltså med att Black Friday faktiskt kommer att sakta in lite, även om den med råge behåller sin position som årets största e-handelsdag.

Hur går det då för lillebror Cyber Monday?

E-handlarnas svar på Black Friday har hamnat i skymundan då nätbutikerna tidigt anammade hela Black Friday-konceptet. Enligt vår prognos och 2017 års siffror så är både Black Friday, samt den efterföljande lördagen och söndagen, större än Cyber Monday när det kommer till försäljningen.

Cyber Monday är dock inte död utan det är en dag då många e-handlare antingen fortsätter sitt Black Friday-kalas eller lanserar nya kampanjer. Tillväxten för årets Cyber Monday beräknar vi till runt 25 procent. En tillväxt som är lägre än både lördagen och söndagen innan.

Planering, planering, planering

Vad ska man då göra som e-handlare? De flesta verkar vara ense om att man inte kan stå utanför Black Friday-fenomenet, då konkurrenterna annars tar försäljning av dig. Samtidigt ska man givetvis se till att det inte blir en förlustaffär, vilket förstås kräver en hel del planering och kalkylerade inköp.

Det gäller inte minst att ha koll på kostnaderna och för den delen att verksamheten är ordentligt bemannad, samt att man har en god dialog med alla leverantörer som exempelvis fraktbolagen. Detta så att allt kan rulla på så smidigt som möjligt trots – i många fall – helt galna ordernivåer.

Denna artikel är en del av E-rapporten #5.

LÄS ÄVEN: Svenska Singles Day kan få ett enormt uppsving i år

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se