Förra veckan kantades av Black Friday-nyheter och bland annat Media Markt stoltserade med en hel vecka av rea. Nu kan vi avslöja hur det faktiskt gick för svensk e-handel.
Med hjälp av 300 e-handlares transaktionsdata via Ehandel.se Analytics kan vi se hur mycket antal order och intäkterna ökade under förra veckan.
Fram till fredagen så ökade intäkterna med 22 procent och antalet order med 19 procent, vilket är lite över normala siffror. Men på fredagen smällde det till rejält.
Förra året växte antalet order med över 100 procent under Black Friday och i år väntade vi oss inte samma starka ökning. Detta eftersom förra året var lite av ett etableringsår för dagen i Sverige.
Black Saturday stod ut
Början på veckan var alltså lite över det normala men på fredagen sa det boom. Precis som flera e-handlare vittnat om så tog det fart rejält när e-handlarna inledde sina kampanjer.
Antalet order under dagen slutade på en ökning med 72 procent. Eftersom många e-handlare valt att förlänga Black Friday till hela helgen så fick även lördagen och söndagen se en rejäl ökning.
Intäktstillväxten något lägre
Lördagen toppade till och med Black Friday i tillväxt, både gällande antalet order och intäker. Men då ska man komma ihåg att fredagen stiger ifrån förra årets rekordökning. Black Friday är alltså fortfarande mycket större än lördagen. Det står dock klart att svensk e-handel lyckats uppmana folk till köpfest hela helgen.
Intäkterna ökade inte lika mycket under Black Friday som antalet order. Något som förstås kan peka på eventuellt sämre lönsamhet. Det är dock fortfarande en rejäl ökning med tanke på att intäkterna under förra årets Black Friday ökade med nästan 200 procent.
Cyber Monday glömdes bort
E-handlarna lyckades alltså hålla i köpfesten hela helgen. Vi kan dock se i graferna ovan att en dag verkar ha hamnat på efterkälken. Cyber Monday som ursprungligen var e-handlarnas rea-dag ökar i princip inte alls över normaltillväxten.
- Cyber Mondays ökning på tio respektive 23 procent är väldigt nära den normala förändring för november i år och troligen kommer vi inte se någon större förändring på Cyber Monday nästa år heller. Black Friday verkar dock ha möjlighet att fortsätta växa 2017, säger Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.