Räknar man totala år i branschen slår Hobbex de flesta andra e-handlarna på fingrarna. I år fyller företaget 55 år, och det som en gång var ett postorderföretag har nu utvecklats till en utvecklad omnikanalsstrategi med e-handel och butikskedja.
- Nu har jag inte all statistik i huvudet men jag tror faktiskt att vi är större än någonsin nu faktiskt. Och vi går en väldigt spännande framtid till mötes, vi växer väldigt bra just nu, säger Peter Olsson, e-handelschef på Hobbex.
Han berättar att "hundra av hundra människor" vet vad Hobbex är tack vare den gamla Hobbexkatalogen, men att den vanligaste följdfrågan han får är "finns ni fortfarande?"
- När postordern dog i Sverige trodde nog många att Hobbex också dog även om vi alltid har funnits där. Vi har haft e-handel ganska länge men utan att satsa riktigt hårt på den. Det är väl först för 5-6 år sedan som vi började satsa och sedan dess har vi ökat. E-handel är ju den nya tidens postorderkatalog, säger Peter Olsson.
- Vi kan ju det här med logistik, vi har skickat paket runt Sverige jättelänge och nu gör vi det bara genom ett nytt flöde för att fånga ordrarna.
Butiker med bästsäljare
För att påminna människor om Hobbex existens och för att locka nya kunder marknadsför sig företaget framför allt genom digitala kanaler som sökmotorer, bannerannonsering och sociala medier.
- Vi ser ju inte det som att butikerna är inspirationsbutiker för e-handeln. Snarare tvärtom. Vår e-handel är vår bästa marknadsplats för butikerna. Men vi har fruktansvärt många produkter och vi har inte en möjlighet att ha alla i butikerna. De lever ju i mångt och mycket på att de har våra bästsäljande grejer, men kanske inte ett fullskaligt sortiment med reservdelar till varje radiostyrd bil eller liknande.
Många av Hobbex produkter är av typen som kunderna kan tänkas vilja klämma och känna på, vilket gör butikerna extra viktiga. Och samtidigt som Hobbex e-handel drar trafik till butikerna så fungerar butikerna i sin tur som marknadsföring för e-handeln.
- Vi har en stor fördel tack vare att vi har butiker och de ligger i gallerior vilket gör att även om inte alla går in så blir många exponerade för vårt varumärke. Det tror jag är den största styrkan med omnikanal, att även om de inte besökte oss i dag så är vi top of mind, säger Peter Olsson.
Är det viktigt för er att butikerna ligger i just gallerior?
- Ja, vi har ju ett väldigt nischat sortiment så om vi ligger på en gata utan att få dragningskraft av alla andra butiker så når vi inte dit vi vill. Vi vill ha det här stora flödet som ska gå förbi en Hobbex-butik och tänka “där vill jag gå in”. Så vi vill vara i gallerior, det är den melodin vi kör på just nu.
"Försöker inte göra en exklusiv grabbutik"
Även om det inte har funnits någon uttalad ambition att vända sig till män, så har det visat sig genom åren att Hobbex sortiment med tekniska prylar som radiostyrt och luftpistoler har tilltalat män snarare än kvinnor. Det har i sin tur fått resultatet att Hobbex kanske vänder sig mer till män i sin marknadsföring, menar Peter Olsson.
- Det är ju inte så att vi försöker att göra en exklusiv grabbutik, men när kundgruppen ser ut som den gör blir kommunikationen automatiskt därefter för att det är enklast så och det ger bäst effekt.
På sikt vill Hobbex serva hela Europa med sina produkter, men i första hand nämner Peter Olsson Norge, Danmark och Finland som intressanta länder att öppna fysiska butiker i, eftersom det i de länderna går bra för e-handeln. Klart är i alla fall att Hobbex ska öppna på ett flertal nya lägen de kommande månaderna.
- Jag vet att vi kommer att ha fler Hobbexbutiker i sommar men jag kan inte säga att någon av dem kommer att ligga utomlands, utan just nu är det Sverige som ligger i planen.