ANNONS

Hickap tänkte om - gör sortimentet ekologiskt

Hickap tänkte om - gör sortimentet ekologiskt
Emil och Wilma Holmqvist satsar på hållbarhet

Youtubes succésyskon tar nästa e-handelssteg.

ANNONS

Det har hunnit gå nästan ett år sedan vi berättade om Hickap - e-handeln som drivs av Youtubeprofilerna och syskonen Emil och Wilma Holmqvist. Efter att ha byggt upp två av Sveriges mest framgångsrika Youtube-kanaler lanserade duon en egen smink- och klädkollektion, och under 2016 omsatte syskonens bolag (e-handel och Youtubeintäkter) över två miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Från Youtube-succé till e-handel och miljonomsättning

Lämnar "fast fashion" bakom sig

Trots framgångarna har Emil och Wilma Holmqvist nu valt att ta ett omtag kring vad det är Hickap egentligen ska sälja. För att ligga rätt i tiden har företaget lanserat en ekologisk klädkollektion, och har under de senaste månaderna rört sig bort ifrån "fast fashion" och mot vad vd:n Emil Holmqvist kallar "ekologisk streetwear".

- I dag finns det en uppsjö av varumärken inom vårt segment, men väldigt få som på allvar arbetar med hållbarhetsfrågorna. Alla vet hur viktigt det är att ta hand om världens resurser, men få förändrar medvetet sitt beteende. Framför allt vår yngre generation måste vara med och förändra hur vi konsumerar. Hickap är ett ungt varumärke och för oss som grundare och ägare är det viktigt att skapa en så hållbart varumärke som möjligt, skriver han i ett mejl till Ehandel.se.

Vilken blir den största skillnaden mot tidigare? Försvinner det gamla sortimentet helt?

- Den största skillnaden är att vi har lanserat en helt ny kollektion med ekologiskt streetwear. En kollektion producerad av ekologisk bomull och återvunnen polyester. Vi har tagit bort alla externa varumärken och fokuserar enbart på våra egna produkter just nu. Men en del produkter från vårt gamla sortiment är kvar, som till exempel våra sminkborstar. Vi är inne i en utvecklingsperiod där vi arbetar för att bli bättre, för att vara så hållbara som möjligt.

"Måste informera om möjligheterna" 

Emil och Wilma Holmqvist menar att företag i allmänhet har stora möjligheter att underlätta för konsumenterna att göra miljövänliga val, och de tycker att företagen har ett ansvar för att driva på utvecklingen. De jämför med att det är svårt att vara vegan ifall mataffärerna inte erbjuder vegansk mat.

- Vi som företag måste inspirera och kanske till och med informera kunderna kring vilka möjligheter som finns och att vi måste ta tillvara på de resurser som finns på jorden.

Hickap vill gärna skapa en diskussion om miljöproblemen, och informerar gärna kunderna om vilka val man som konsument har möjlighet att göra för att skapa ett mer hållbart samhälle. Den nya kollektionen lanserades för ett par veckor sedan, och bolaget ska redan ha hunnit få in massvis med god respons från kunderna.

- Just eftersom vår målgrupp tillhör den yngre generationen märker man att de vill vara med och påverka. Sedan är givetvis inte prat samma sak som handling. Jag tror att alla företag som satsar på hållbarhet måste vara uthålliga, det kommer att ta tid innan den stora gruppen av konsumenter faktiskt väljer att köpa hållbara plagg. De flesta har kanske aldrig har gjort det valet och då får många tänka en gång till innan de köper när plaggen är något dyrare än de man brukar köpa från kedjorna, avslutar Emil Holmqvist.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se