Om bara omsättningen ökar så spelar det inte så stor roll ifall lönsamheten låter vänta på sig. Ungefär så har mottot i många fall sett ut bland de som har startat e-handel hittills.
Men frågan är om inte ett skifte mot fokus på lönsamhet har ägt rum inom svensk e-handel, vilket märks av inte minst när investerarna pratar om vilken sorts bolag de vill gå in i. Vi har tidigare bland annat publicerat intervjuer med Patrik Rees och Patrik Hedelin, som båda har varit inne på att de gärna ser att ett bolag är lönsamt ifall de ska gå in med pengar.
Nu kan vi avslöja att nästan hälften av de e-handelsföretag som har registrerats efter den 1 januari 2015 har visat upp ett positivt resultat i sitt senaste bokslut. För att få fram siffrorna har vi konsulterat vårt Ehandelsindex där det framgår att 71 företag med e-handel som primär verksamhet har registrerats sedan det aktuella datumet. Av de har 29 bolag ett positivt resultat medan 42 visar upp negativa siffror.
"Hårt arbete lönar sig"
Två av de företag som har gjort bra ifrån sig när det kommer till lönsamhet är Tellkiddo.com och HusochHemma.se, det vill säga två bolag vi tidigare har skrivit om.
- För oss är hemligheten sociala medier, med en stark social media-strategi har vi tillsammans med våra kunder haft kul och erbjudit dem produkter de gillar och vill ha. Samt jobbat tajt med våra leverantörer och jobbat strukturellt med att hålla overhead-kostnaderna nere, berättar Maria Sabbah, som driver Tellkiddo.
Vilken har varit den största utmaningen för er?
- Den största utmaningen har varit att följa med i trenderna som florerar på sociala medier. Något nytt varje dag gör att man måste hänga med och vara medveten om att det tar mycket tid. Men hårt arbete lönar sig förr eller senare.
Mattias Gyllensvaan som driver HusochHemma tillsammans med sin fru Evelina Gyllensvaan berättar att de två alltid har haft en känsla av att inte riktigt passa in i det “normala arbetslivet” med bestämda arbetstider från dag till dag.
- Vi testade många olika affärsverksamheter, men ingen som slog igenom, vi tänkte för litet. Men något som vi alltid har haft med HusOchHemma.se är tydliga och klara visioner framför oss. Och ställa oss frågan om hur ska vi hamna där? Men även att vi har vågat att tänka stort och hitta våran nisch den här gången, många andra vi talar med hade aldrig ens vågat tänka tanken. Det är helt klart en läskig situation men ack så belönande när man ser att ens visioner blir till verklighet, säger han.
Ska få volym i marginalpressad marknad
Att ett bolag har registrerats efter den 1 januari 2015 betyder dock inte att företagets försäljning har hunnit vara igång i ett år än. Det är fallet för Vitvaruexperten och TVexperten, som trots intäkter på nära sju miljoner visar negativa siffror i sina senaste bokslut. Enligt Mikael Hagman, som driver de två nätbutikerna var försäljningen under året 2015/2016 endast igång under fyra månader samtidigt som företaget drogs med diverse utvecklingskostnader.
- Vi kommer att redovisa 2016/2017 i juni vilket är ett helt år av verksamhet, säger han, och fortsätter:
- För oss är det logistikkostnader som är viktigast på kostnadssidan, och som helhet handlar det om att få volym i en marginalpressad marknad.
Tror du att siffrorna ni ska presentera i juni kommer att visa ett positivt resultat?
- Nej, det kommer de inte att vara. Vilket är enligt plan.
Att det inte alltid är en dans på rosor att starta ett nytt företag kan nog de flesta nya e-handlare känna igen sig i, oavsett hur det har sett ut med lönsamheten under uppstartsfasen. Mattias Gyllensvaan på HusOchHemma beskriver tiden som den största utmaningen att hantera.
- Det spelar ingen roll hur mycket du än jobbar för det finns alltid något mer att göra. Tyvärr så kan man inte dela på sig själv, vilket vi hade gjort om vi hade kunnat. Men till slut måste man sätta stopp, vilket är en enormt stor utmaning för oss också. Nästa utmaning för oss är hur vi växer, det gäller att växa i samma takt som vårt företag. Ju större företaget blir desto fler utmaningar blir det för oss, på alla plan.