Byggvaruföretag som Skånska Byggvaror och Räckesbutiken har länge sysslat med hemleverans, kanske mest på grund av att varorna de säljer ofta är på tok för stora för att trängas på en hylla hos närmsta uthämtningsställe. Vi har också sett hemleveranserna bli en självklar del i affären hos mataktörer som Mat.se och Mathem.
Skillnader mellan marknader
Men nu ser trenden med hemleverans ut att vara på väg att få allt större fäste. Bland de dryga 10 700 butiker som listas i Ehandelsindex finns för närvarande 460 butiker som ger träffar på ordet “hemleverans”. Bland de finns förstås företag som säljer stora och tunga produkter inom till exempel bygg, renovering, vitvaror och möbler, men även e-handlare som säljer helt andra sorters varor. Vi har hittat nätbutiker som erbjuder leverans till hemmet inom allt från kläder och elektronik till te och djurfoder.
En av dem är barn- och babybutiken Jollyroom.
- Det är ett fraktsätt som några av våra konsumenter önskar, framförallt för speciella varor i vårt sortiment, och eftersom vi försöker att tillgodose våra konsumenters önskningar så är det ett fraktsätt vi förhandlat fram och därmed erbjuder, säger Jessica Egman, marknadsansvarig på företaget.
Är det populärt bland era kunder?
- Det är inte det mest använda, men visst är det så att det används ibland. På vissa marknader mer än andra, konsumentmönstren och rutinerna skiljer sig mycket mellan marknaderna.
Nackdelen med hemleveranserna är enligt Jessica Egman att de är lite mindre flexibla än andra leveranssätt, men hittills ska allt ha fungerat smärtfritt. Hos Jollyroom kostar ett så kallat hempaket 299 kronor, och kunderna väljer främst det alternativet när de har köpt just stora eller tunga produkter.
- Hos oss fungerar det väldigt bra, våra kunder är fantastiska och flexibla med tiderna för hemleverans.
"Finns en okunskap"
En annan e-handlare som erbjuder hemleverans trots ett produktsortiment med varor som ofta är både små och lätta, är SmartaSaker.se. Servicen kostar 124 kronor och utnyttjas i dagsläget av ungefär fem procent av företagets kunder.
- Det fungerar bra. Vår tjänst innebär att kunden blir aviserad innan utkörning så att kunden och chauffören har kommit överens om en tid, säger Ella Stemme, som är en av de som driver butiken.
Ella Stemme ser inga utmaningar i att erbjuda hemleveranser, eftersom tjänsten ingår i det ordinarie utbudet hos den fraktleverantör som Smartasaker använder.
Varför är det fortfarande ganska begränsat med e-handlare som erbjuder hemleverans, tror du?
- Jag skulle gissa att det är okunskap om att det finns och att det är enkelt att erbjuda. Möjligen tror handlarna också att kunderna är för priskänsliga för detta.
Men även om många e-handlare fortfarande drar sig för att hoppa på tåget med hemleverans verkar metoden trots allt bli vanligare. Att frakt till hemmet efterfrågas av allt fler nätshoppare och därmed erbjuds av fler e-handlare är åtminstone bilden hos logistikleverantören Bring.
Företaget har tillsammans med Nordic eCommerce Knowledge som en del av årets Mystery eShopper-genomgång tagit fram rapporten Delivery Matters. I den har hundra nordiska butiker (70 svenska, 18 norska och 12 danska) undersökts. Rapportförfattarna konstaterar att 53 procent av de testade butikerna erbjuder någon form av hemleverans åt sina kunder.
Melker Camnerin är produktchef för hemleveranser i Norden hos Bring.
- Jag tycker att det generellt sett märks i branschen att det pratas mer om hemleveranser och vi har länge sagt att leveranser till utlämningsställen inte räcker till. Men det är först nu det börjar att röra på sig, säger han.
Måste anpassas efter kundens val
Bring märker av ökningar inom flera typer av leveranser till hemmet - oavsett om det handlar om att dela ut i brevlådan, hänga en påse på dörren eller knacka på och överlämna paketet personligen. Vilken metod som föredras handlar till stor del om vilken slags varor det är som säljs.
- Det innebär ju alltid en risk att lämna något på dörren så den metoden kanske man inte väljer för en produkt av väldigt högt värde. Men i tester vi har gjort har det varit väldigt lite svinn, faktiskt. Varan hänger ju inte där så länge heller.
Melker Camnerin menar att hemleveranserna i Sverige traditionellt sett främst har handlat om businessleveranser under dagtid. Sen kom kvällsleveranserna och framöver tror han att kunderna kommer att förvänta sig att i stor utsträckning kunna välja leveranstid själv.
- Så länge leveranserna är anpassade efter distributörernas körtider och inte efter när kunden vill ha sin leverans så kommer de aldrig att slå igenom fullt ut.
Vad händer med utlämningsställena då? Har de haft sin storhetstid?
- Jag tror inte att de kommer att försvinna, men de kommer att anpassas och placeras där folk rör sig. Jag tänker till exempel på lokaltrafik eller skolor, där hade man lätt kunnat placera paketskåp. Det kan komplettera väldigt mycket och de har dessutom fördelen att kunden sällan behöver stå i kö.