ANNONS

Ehandel.se har besökt Kompletts automatiska robotlager

Ehandel.se har besökt Kompletts automatiska robotlager
Kompletts automatiska robotlager hanterar tusentals order varje dag

Ehandel.se har hälsat på hos Kompletts huvudkontor i Sandefjord och passade då på att lära oss allt om det robotstyrda lagret Autostore, som kan plocka upp emot 20 000 varor under en enda arbetsdag.

ANNONS

Det allra mesta som beställs i Komplett-koncernens butiker skickas från koncernens huvudanläggning i Sandefjord i Norge. De enda undantagen är Webhallen, som hanterar logistiken från Sverige, och Comtech, som har lagerhanteringen i Tyskland. I Sandefjord går en order ut var 16 sekund, och förra året skickades nära två miljoner order med totalt 5,7 miljoner produkter, ut från lagret. Det allra mesta sköts av Autostore, Kompletts robotstyrda lager.

Totalt arbetar 75 robotar med att plocka ihop varor hos Komplett

När Ehandel.se kommer på besök är verksamheten i full gång. De 75 robotarna arbetar på högvarv med att samla ihop produkter till de operatörer som packar ihop kundernas beställningar. Totalt innehåller systemet 72 500 backar som kan fyllas med upp till fyra olika unika produkter per back.

Video: De 75 robotarna plockar ihop de produkter som ingår i kundernas beställningar

- Där har vi allt från mobiltelefoner, kablar, shampoo och träningsutrustning och så vidare. Vi fyller varje back med max 25 kilo för att robotarna ska klara av att lyfta dem, förklarar Bjørn Tore Svendsen, som är lagerchef hos Komplett.

Bjørn Tore Svendsen, lagerchef på Komplett

Systemet fungerar genom att robotarna åker runt och plockar upp backar som de sedan tar med till en operatör som står vid någon av systemets 35 arbetsstationer. Varje station hanterar i sin tur en kundbeställning i taget, och plockar ihop varje order efterhand som robotarna levererar de aktuella produkterna.

Om en vara är särskilt populär placeras den backen högre upp. Totalt är de tusentals backarna staplade i 16 lager ovanpå varandra, och det går naturligtvis snabbare för robotarna att komma åt de backar som är högre upp.

Video: En operatör sätter ihop en order med hjälp av robotarna 

När operatören väl har fått allt i en beställning levererat av robotarna, lägger han eller hon varorna i en låda, som sedan går igenom ett "rullande bandet"-system, där bland annat plasten runt produkterna krymps ihop, och rätt etiketter klistras på. Slutligen staplas varorna på pallar innan de hämtas med lastbilar för vidare färd mot de nordiska konsumenterna.


Operatörerna packar beställningarna i kartonger som finns i två storlekar

Autostore har kostat Komplett omkring 100 miljoner att införa och utveckla, men det ska vara en investering som är väl värd kronorna den kostat.

- Det är ju väldigt mycket mer effektivt. Operatören kan stå stilla på ett ställe och få varorna leverade till sig istället för att gå runt och plocka ihop allt. Sen får vi också en inventering där vi hela tiden har koll på lagersaldona. Operatören får hela tiden besked om hur många enheter som finns i varje back. När det bara finns en produkt kvar så får man en upplysning om det och sen får operatören bekräfta om det stämmer. Så det är egentligen en rullande inventering medan man plockar, säger Bjørn Tore Svendsen, och fortsätter:

- Men framför allt är det extremt effektivt. Även när man lägger in varorna kan man göra det från en station istället för att använda en truck och åka runt och lasta.


Varorna täcks med plast innan de skickas vidare

Går det att säga hur många personer som hade fått göra det här jobbet om ni inte hade haft era robotar?

- Det är svårt att säga. Vi har ju haft en tillväxt också så det är svårt att säga exakt hur många människor som hade behövts annars. Men det är ju mycket mer effektivt än ett vanligt plocklager. Vi har ett sådant också och där plockar vi kanske 15 linjer per timme, medan här ute plockar vi upp till 60 linjer per timme.


En del varor får ett extra lager av skyddande plast

Robotarna kan komma upp i körsträckor på totalt två och en halv mil per dag. På grund av deras stressiga arbetsdagar behöver de ibland repareras och därför finns två servicestationer som robotarna kan stanna vid när något behöver lagas. Komplett har dessutom satt upp ett system som gör att de går in för laddning när batteriet har kommit ner till 40 procent.

Varje back rymmer 42 liter och kan innehålla upp till fyra olika produkter

- Då går de in för laddning automatiskt och sen kommer de tillbaka när de har kommit upp i 100, eller i varje fall 60 procent, säger Bjørn Tore Svendsen.

Hur ofta uppstår problem med det här systemet?

- Det är faktiskt sällan. 2014 låg systemet bara nere i snitt en och en halv timme varje månad, vilket är jättebra. Det kan vara några minuter på en dag då anläggningen står helt stilla om det är något fel som behöver lagas. Det kan till exempel vara en robot som har hämtat fel back eller att en back visat sig vara för tung.


En av Autostores servicestationer

Även om de flesta produkter på lagret i Sandefjord går genom Autostore finns det förstås varor som inte lämpar sig för den typen av hantering. Totalt finns det tre lager som alla ser lite olika ut eftersom de ska kunna hantera så olika typer av produkter. Till exempel är TV-apparater och vitvaror för stora för att flyttas runt i backar av robotar, och de flesta hushållsmaskiner kommer i förpackningar som går att skicka till kunderna direkt som de är.


De större produkterna plockas ut på ett mer traditionellt sätt

Men varje back rymmer ungefär 42 liter, och det mesta som får plats i en sådan går att manövrera med robotarna. Och i takt med att Komplett planerar att bredda sitt sortiment, kan det även bli aktuellt att göra robotlagret större, enligt Bjørn Tore Svendsen.

- Vi har byggt ut det tre gånger och vi har plats för en utbyggnadsfas till. Vi har egentligen plats med 40 000 backar utöver de 72 500 vi redan har. Så får vi väl eventuellt se om vi behöver bygga ut på något annat sätt framöver. Det kan bli så att vi önskar oss lite större backar. Det är inte det att jag vill ha TV-apparater i Autostore, men lite större backar hade inte varit fel, säger han med ett skratt.


De färdigpackade lådorna förbereds för utskick

När vi besöker Sandefjord har julhandeln börjat att märkas av och lagret går på högvarv för att få ut de sista av alla beställningar som kom in under Black Friday. När det var som mest att göra lämnade 125 containrar Kompletts lager under en dag. Dygnets arbetstimmar har dessutom blivit fler och personalstyrkan har utökats rejält.

Färdiglastade pallar på väg mot Sverige

Men allt verkar hinnas med och stämningen är god.

- Ja, och det är viktigt att lägga till. Det är inte bara att vi har ett automatiserat lager och robotar, vi har faktiskt också många duktiga medarbetare. Bara nu under Black Friday var det 150 lagermedarbetare som jobbade hela helgen för att se till att vi skulle få ut alla varor till kunderna. Och nu drar julhandeln igång, så det är hektiska dagar, säger Bjørn Tore Svendsen.

Komplett Group införde sitt automatiska lager 2007 som en av de första e-handlarna i Norden. Laget byggdes ut senast i år.


Tekniken till trots behövs också medarbetarna som de senaste dagarna har varit fler än normalt hos Komplett

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se