Många säljares favoritverktyg, Salesforce, lade i juni beslag på e-handelsplattformen Demandware. Man betalade 2,8 miljarder dollar för betalplattformen som sitter på flera av världens stora varumärken som kunder.
1 800 e-handelsbutiker
Nu lanserar Salesforce sin första e-handelsprodukt som förstås är baserad på Demandware. Den nya plattformen har fått namnet Salesforce Commerce Cloud och namnet Demandware ser ut att fasas ut helt till förmån för Commerce Cloud.
Salesforce nämner kunder som Puma, Suitsupply och L’Oreal som redan ska ha omfamnat det nya som Commerce Cloud kan erbjuda. Totalt är det 1 800 e-handelssajter i 53 länder som nu får plattformen Salesforce Commerce Cloud när Demandware försvinner.
En Einstein ska ingå
Det ska dock inte vara ett direkt namnbyte vad vi förstår. Salesforce nämner några nya funktioner i den nylanserade produkten. Apple Pay ska exempelvis finnas som standard i Commerce Cloud.
- Salesforce Commerce Cloud är bland de första handelslösningarna som stödjer Apple Pay i mobilen, vilket gör att Commerce Cloud-kunder kan erbjuda sina kunder möjligheten att enkelt genomföra säkra och privata betalningar i Safari på iPhone, iPad och på Mac-datorer, skriver Salesforce.
Förutom Apple Pay ska Commerce Cloud också bjuda på intelligens. Commerce Cloud Einstein heter en ny funktion som ska fixa en mer personaliserad sida för kunderna.
- Commerce Cloud Einstein inkluderar intelligens i varje köptillfälle. Den innehåller funktionerna Product Recommendations för att göra produktrekommendationer mer individanpassade för respektive kund samt Predictive Sort, som gör sökresultat och sortering av information mer personliga beroende på hur den enskilda personen föredrar att engagera sig i och kommunicera med ett varumärke, förklarar Salesforce i ett pressmeddelande.