Det gångna året har till stor del kommit att handla om hotet och möjligheterna som Amazon skulle kunna innebära för svensk e-handel, och på senare tid har allt fler valt att testa lyckan genom att sälja via den gigantiska marknadsplatsen.
"Svårare att konkurrera på Amazon"
The Friendly Swede har valt att gå i motsatt riktning från de flesta andra svenska e-handelsföretag. Bolaget, med grundaren John Lundqvist i spetsen, började sälja på Amazon redan 2011 och väljer först nu att komplettera med en egen e-handel.
- Det är helt nytt, vi lanserade för fyra veckor sedan, berättar The Friendly Swedes vd Jonas Carlsson för Ehandel.se.
Till skillnad från många andra nätbutiker, som riktar in sig på att sälja en viss sorts vara eller ett urval av varumärken, har The Friendly Swede med tiden kommit att sälja ett ganska brett sortiment bestående av allt från badmössor till hemelektronik.
- Det har hänt mycket på Amazon sedan dess. Det har blivit betydligt mer prispress på vissa produkter, högre avgifter för att sälja och på det stora hela svårare att konkurrera på Amazon.
Enligt Jonas Carlssons sätt att se på saken finns det två vägar framåt på Amazon. Produkter som vem som helst kan ta fram och sälja, kan Amazon lika gärna ta hand om själv eller ta in vendors för.
De företag som då fortfarande kan ta en del av Amazonkakan kommer att vara dem som säljer på sina varumärken, som då måste vara starka nog att locka försäljning på egen hand.
Stöper om bolaget inför framtiden
Därmed blev alltså nästa steg - att öppna en egen e-handel - ganska självklart för The Friendly Swede. Tanken är att butiken ska hjälpa företaget att lyckas med den delen av e-handeln som är svår att få till på Amazon.
- Det är inte så lätt att bygga varumärke eller att få lojala kunder på Amazon. Tvärtom är ju hela tanken med en marknadsplats att man som kund ska ha ett stort urval av företag att välja bland, säger Jonas Carlsson, och fortsätter:
- Det blir svårare att sticka ut och vi kände att på sikt kommer vi inte att vinna det här. Därför valde vi att skala ner bolaget och stöpa om det inför framtiden. Vi gör nu en tydlig satsning på vårt starkaste produktområde, som är bags och backpacks, och i kombination med det så kommer vi att jobba mycket hårdare med vårt varumärke. Det här innebär att vi för första gången startar upp försäljning via vår egen kanal.
I år räknar The Friendly Swede med att omsätta mellan 48 och 50 miljoner och att mer än 99 procent av den summan kommer att komma från försäljningen på Amazon, där The Friendly Swedes sortiment är betydligt bredare än i den egna e-handeln.
- Vi vill självklart sälja på både Amazon och i vår egen e-handel, men i vår egen e-handel så kommer vi enbart att lansera och sälja vårt väsksortiment. Just nu handlar det om att påbörja den här resan och lära oss den, för vi tror att det kommer att vara viktigt för framtiden. Sedan är ju den långsiktiga planen att vi ska kunna kanalisera kunderna från Amazon till våra egna nätbutiker.
"Är inte bättre eller sämre"
The Friendly Swede säljer via Amazon på totalt sju marknader och att det nu blev just en svensk nätbutik betyder egentligen inte att företaget är så särskilt intresserade av just Sverige.
Det verkade dock smidigt att börja på hemmaplan när man ska få igång sin egen nätbutik, med allt vad det innebär. Framöver är planen att fler landsspecifika sajter ska öppnas, i exempelvis Japan och Tyskland.
- Det här är bara steg ett, att få igång sidan och lära oss hur man driver trafik, sälja på egen plattform och jobba med sitt varumärke. Vi är duktiga på Amazon och har stor erfarenhet av kundsupport men detta är något nytt för oss och vi är väldigt ödmjuka men också väldigt laddade inför vår nya satsning.
Hur ser du på att ni har arbetat efter en ganska annorlunda strategi jämfört med många andra e-handlare?
- Ja, det är två olika resor man gör. Jag tror inte att det här är bättre eller sämre, men jag tror att det är viktigt för framtiden att synas i flera kanaler.