Det kan skilja uppemot 30 procent i pris för samma varor beroende på vilken Ica-butik man e-handlar från. Detta trots att alla beställningar levereras från samma lager, det vill säga Icas nya dark store.
LÄS ÄVEN: Trots samma lager - stora prisskillnader i ICA:s e-handel
"Du hittar inte någon som är nöjd"
Men Icas dark store har inte bara ställt till det när det kommer till hur företagets priser uppfattas av konsumenterna. Nu visar det sig nämligen att inte heller handlarna är speciellt nöjda med hur den omfattande lagersatsningen fungerar.
Tidningen Market har varit i kontakt med flera handlare som är minst sagt missnöjda med Icas dark store.
- Jag törs lova att du inte hittar någon handlare som är nöjd med plocket och logistiken. Vi är otroligt besvikna över hur det sköts och det är Ica Sveriges ledning mer än medveten om, säger en av flera Ica-handlare som väljer att framföra kritiken anonymt.
Kunskapsbrister ledde till tokigheter
De Ica-handlare som Market har varit i kontakt med hänvisar till en lång lista med saker som inte fungerar. Bland annat ska saker ha saknats i leveranserna ut till kunderna, och när beställda produkter har varit slut på lagret, ska dessa ha ersatts med "tokiga" alternativ.
Dessutom ska det ha hänt att konsumenternas kassar inte finns att hämta i ICA-butikerna när kunderna kommer dit för att hämta upp dem, trots att de ska ha fått aviseringar om att varorna finns på plats.
- Kunskapsbristerna är stora på lagret och det måste ledningen göra något åt. Kunderna blir förbannade och det är vi i butiken som tvingas att ta smällarna, säger en handlare.
"Agerar kraftfullt"
Från Icas håll är man bekant med situationen, som enligt företaget ska bero på inkörsproblem. Lagret öppnade i mitten av april, och enkelt förklarat så ska tillströmningen av kunder ha lett till kapacitetsproblem.
LÄS ÄVEN: Icas dark store live på tisdag
Nu ska dock alla berörda handlare ha kompenserats.
- Vi har en åtgärdsplan och agerar kraftfullt. Bland annat har vi utökat kvalitetskontroller och förstärkt kundtjänst och support. Vi jobbar intensivt med att trimma arbetssätt inom plock och varutillförsel. Kompetensen har förstärkts och vi har ökat bemanningen kraftigt. Sortimentet har utökats med mer än 12 000 varor, säger affärsområdeschefen Joakim Bohman.