ANNONS

Handelsexperten om Amazons intåg i Sverige

Handelsexperten om Amazons intåg i Sverige
Jonas Arnberg

Hur ska de svenska företagen konkurrera när priset blir allt viktigare?

ANNONS

Källa efter källa har på senare tid läckt till media att Amazon kommer till Sverige. Någon exakt tidpunkt för intåget har inte angetts, och det är oklart vad intåget egentligen skulle bestå av. En svensk sajt? Ett lager i Sverige? En fullskalig lansering av Amazonlogistik i stil med Amazon Prime?

Exakt hur det blir återstår att se, men en sak som är säker är att Amazon redan säljer till Sverige. Närmare bestämt handlar det om ett par hundra miljoner som varje år försvinner ur svenskarnas fickor till e-handelsjätten i USA.

LÄS ÄVEN: Här är e-handelsjätten Amazons svenska omsättning

Men en som tror att den summan kommer att öka markant är Jonas Arnberg, vd för analysföretaget HUI Research. HUI Research släppte för en tid sedan en rapport om Amazons beräknade påverkan på framtidens detaljhandel i Sverige, och på årets DCongress-mässa i Göteborg höll Jonas Arnberg ett anförande med rubriken "Vad händer när Amazon kommer till Sverige"?

"Black Friday 2018 är ju en gissning"

Vi satte oss ner med Jonas Arnberg för att gå till botten med vad vi vet om Amazons planer för Sverige och hur de kan komma att påverka den svenska detaljhandeln.

Hur säker är du på att Amazon är på väg hit?

- De är ju redan här. Jag tror att de kanske säljer för 500 miljoner, men det är ingen som vet någon exakt siffra. Men om "när är de här" betyder "när har de en .se-adress", då vet jag inte. Det beror på hur redo de vill vara. Att fixa en svensk sajt går väl ganska fort, men för att de ska fungera perfekt krävs ju Prime-logistik.

- Men Black Friday 2018 är ju en gissning. Och om inte det lyckas så är det Black Friday 2019.

Men det är alltså en frågan om när?

- Ja, det tror jag absolut. Jag tror att de ser att Sverige inte är någon jättemarknad. Å andra sidan är vi digitalt mogna och kan passa Amazon ganska bra. Än så länge förlitar de sig på att vi är ganska duktiga på engelska och duktiga på att hitta saker själva. Men när de har tid, och jag har ingen aning om i vilken ordning de prioriterar - det är klart att det finns större marknader - så kommer de absolut att komma.

Jonas Arnberg lyfter fram svensk handel som förhållandevis väl anpassad för digitaliseringen, och de svenska konsumenterna som en grupp som gillar att handla på nätet. På det sättet är handeln i Sverige ganska motståndskraftig mot jättar som Amazon, som måste erbjuda något riktigt bra för att svenskarna ska falla för företagets uppvaktning.

"Amazon bygger ett konsumentbeteende"

Skulle Amazon till exempel sälja via en svensk sajt, men leverera till Sverige från ett lager i Tyskland, kan kunderna fortfarande få sin vara snabbare från företag med lager i Sverige, menar han.

- Å andra sidan så tror jag att svenska konsumenter snabbt kommer att lära sig att tycka om Amazon. Jag tror också att alla kommer att känna av deras närvaro genom ett ökat fokus på pris, snabba leveranser och så vidare.

- De bygger ett konsumentbeteende och det tror inte jag att man ska underskatta.

Vad har svenska företag för möjligheter att konkurrera om Amazon satsar starkt på Sverige?

- Det går inte att välja ut ett sätt som gäller för alla. Är du i dag en kedja inom elektronik eller hemfix med ett ganska grunt och brett sortiment, ja då tror jag att du är ganska illa ute. Är du en mathandlare som satsar på lågpris, då tror jag att du är ganska safe. Det finns ju väldigt stora skillnader i vilken aktör du är, och om du har mycket varumärken eller egna varumärken.

- Jag tror att en grundskillnad är att Amazon kapar mellanled och att då vara detaljist eller grossist kommer att bli svettigare. Stadium kommer att få det svårare än Sneakers n’ Stuff. Båda säljer varumärken men Sneakers n’ stuff är även en nisch. Och Stadium kan i och för sig säkert lyckas jättebra för de har en lokal närvaro. Så det är så himla svårt att svara på den frågan. Men jag tror att allt kommer att ställas på sin spets för konsumentbeteendet kommer att fortsätta att ändras.

Jonas Arnberg hör till gruppen som tror att vi kommer att få vänja oss vid ett allt större fokus på pris de kommande åren. Till dem som har tröttnat på Black Friday och andra prispressande kampanjer är hans besked: "Vi har bara börjat".

LÄS ÄVEN: Jonas Arnberg: "Prisökningarnas tid är förbi"

"Vad händer när Alibaba kommer?"

Även om Amazons än så länge hemliga planer för Sverige har vädrats flitigt i media på senare tid, så finns det en ännu större e-handlare som mycket väl skulle kunna avancera i Europa och därmed Sverige. Det handlar förstås om Alibaba, som också gjort sig känt för att hålla låga priser.

Hittills har aktörer i Kina hamnat i hetluften för att till exempel inte ha respekterat till exempel CE-märkningar, vilket förstås har hållit priserna på till exempel Wish nere. Men även om kinesiska och svenska handlare skulle konkurrera på samma villkor har företagen i öst alla möjligheter att sälja samma varor till en billigare peng.

- Det klart att om du och jag handlar direkt från fabriken i Kina och rundar grossist och detaljist så blir det förstås billigare. Och allt vi köper kommer ju från Asien. Så vad händer när Amazon kommer... Frågan är ju snarare vad som händer när Alibaba kommer? Det är klart att de kommer att vara väldigt tuffa.

Har man alltid den bästa chansen att få kunden om man erbjuder det lägsta priset?

- Nej, men du måste ha ett rimligt pris. Och att möta Amazon, eller Alibaba för den delen, med pris är ju bara att lägga ner. Det är bara att glömma. Däremot måste du ha ett rimligt pris.

"Amazon kan vara en dörröppnare"

Just nu befinner vi oss enligt Jonas Arnberg i ett skifte där digitaliseringen håller på att förändra hur vi väljer att handla. Vart den utvecklingen för oss återstår att se, och det enda handelsföretagen kan göra är att testa sig fram för att hitta de bästa sätten för att nå ut till konsumenterna.

LÄS ÄVEN: HUI Research: "Peak butik har inträffat"

- Människor kommer att fortsätta att handla, och vi blir fler människor. Snart är vi 11 miljoner människor i Sverige. Det finns en jättemarknad som växer. Men vi vet inte riktigt hur människor kommer att handla och det är det som är utmaningen. Amazon kommer absolut att ta en andel, men jag tror att det kommer att finnas jättemöjligheter för aktörer som tänker digitalt.

Amazon brukar också lyftas fram som en möjlighet för svenska företag som vill sälja till andra länder. Tror du att det finns ett stort intresse för den möjligheten?

- Ja, det tror jag absolut. Jag tror att Amazon kan vara en fantastisk dörröppnare för små nystartade varumärken som kan få ett väldigt fönster till en global konsument. Amazon släpper in dig, och ser de att det funkar så får du kanske större utrymme. Det kan gå oerhört fort att komma ut.

Varför handla mat på stormarknad?

Bortsett från Amazons planer för den svenska marknaden tycker Jonas Arnberg att mat på nätet är den mest intressanta delen av e-handeln just nu. Enligt honom är det fortfarande inköpen av mat som i stor utsträckning driver trafiken till landets köpcentrum, och om vi börjar handla mer mat på nätet kan det i så fall innebära stora förändringar för handeln som helhet.

- Om tio år kommer de flesta att undra varför man lade tre timmar av lördagen på att åka till en stormarknad, stoppa varor i en korg, lasta in dem i bilen, och sen åka hem. Det undrar man ju redan nu när jag säger det, varför gör man det? Det är klart att man ska handla på nätet.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap