Amazon Prime, som bland annat erbjuder fri tvådagars-frakt, gratis leverans samma dag i ett 20-tal storstadsområden i USA via Prime Now, samt obegränsad streaming av film och musik för 99 dollar om året, är en central del i e-handlarens strävan efter lojala kunder.
Undersökningar visar också att Prime-medlemmar spenderar nästan dubbelt så mycket jämfört med vanliga kunder. Hur många medlemmar Amazon har är dock ganska omtvistat. Enligt investmentbanken Cowen & Co rör det sig om drygt 40 miljoner, men det verkar vara betydligt fler än så.
70 procent av höginkomsttagarna
Enligt en rapport från en Piper Jaffray, ännu en investmentbank, rör det sig snarare om 57 till 61 miljoner amerikanska hushåll som är anslutna till prenumerationstjänsten. Något som innebär att 50 procent av landets hushåll har tecknat ett abonnemang hos Amazon, skriver The Seattle Times.
Undersökningen visar också att Prime är särskilt populärt bland de som är lite mer välbeställda. Bland de hushåll som har en årsinkomst högre än 112 000 dollar, lite drygt 915 000 kronor, är det hela 70 procent som är Prime-medlemmar. En ökning från 55 procent 2014.