78,5 miljarder, eller tre procent, så mycket förutspår HUI Research att detaljhandeln kommer att växa under årets decembermånad.
LÄS ÄVEN: PostNords hemliga julvapen: Hemleverans på lördagar
Tillväxten förklaras med “köpstarka och optimistiska hushåll”, men samtidigt finns det en annan trend som präglar julhandeln. Hela tillväxten väntas nämligen ske inom e-handeln.
- Att omsättningen ökar innebär dock inte att det är goda tider för alla handlare. Under 2017 har en stor del av försäljningstillväxten i sällanköpsvaruhandeln gått till e-handeln och julhandeln kommer att se likadan ut, det vill säga att julhandelns tillväxt sker på nätet, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research, i ett pressmeddelande.
Fler handlar i november
Dessutom så har december fått konkurrens som den populäraste shoppingmånaden, vilket främst kan förklaras med att den allt större shoppingfesten Black Friday infaller redan i november.
- Handelns utmaning just nu är att en stor del av de varor som tidigare såldes med full marginal i julhandeln nu säljs inom ramen för kampanjer i november och under mellandagsrean efter jul, säger Jonas Arnberg.
HUI Research konstaterar även att det är möbelbranschen som är årets vinnarbransch. Prognosen för den kategorin är att den i år ökar med fem procent under december,
- De hemrelaterade branscherna är pålitliga tillväxtlokomotiv i detaljhandeln. Möbelhandeln har utvecklats starkt i år och branschen väntas bli den som går starkast även i december, konstaterar HUI.