Svenska H&M ska utöka sitt samarbete med Alibaba och även börja sälja på företagets kinesiska e-handelsplattform, T-mall, till våren. Klädjättens märke Monki finns redan på Tmall och ska sedan lanseringen ha haft en stark utveckling.
"Blir ett viktigt komplement"
Till våren utökas samarbetet mellan Monki och Tmall och även H&M Home börjar säljas på plattformen. Dessutom ska det finns långt gångna planer på att lansera samtliga övriga varumärken inom H&M-gruppen på just Tmall.
- Vi är väldigt glada över att kunna göra H&M ännu mer tillgängligt i Kina. Tmall blir ett viktigt komplement till våra befintliga fysiska och digitala butiker. Vi ser en stor potential att kunna växa väsentligt och Tmall kommer att vara en viktig del i detta, säger Karl-Johan Persson vd för H&M-koncernen, i ett pressmeddelande.
"Betydligt under bolagets förväntningar"
Samtidigt visar H&M:s årsrapport som släpptes imorse att det till stor del är e-handeln som får koncernen att snurra. Detta då de fysiska butikerna går allt sämre. Särskilt fjärde kvartalet blev en besvikelse i det avseendet.
- H&M-koncernen fortsatte att växa under året. Dock dämpades tillväxten av att försäljningsutvecklingen under det fjärde kvartalet blev betydligt under bolagets egna förväntningar. H&M:s försäljning online och försäljningen för övriga varumärken har varit fortsatt god. Däremot var det ett svagt kvartal för H&M-varumärkets fysiska butiker som påverkades negativt av en fortsatt utmanande marknad med minskad kundtrafik till följd av det skifte branschen genomgår, skriver företaget.
För att rätta till problemet ska en rad åtgärder nu ha vidtagits och ledningen ska nyligen ha förstärkts med ny kompetens.
Aktien föll med nästan 13 procent
Samtidigt har rapporten inneburit att H&M-aktien nu rasar rejält på börsen. I skrivande stund har aktiens värde minskat med 12,87 procent sedan Stockholmsbörsens öppnande klockan nio. Aktien kostar nu 174 kronor och 80 öre, vilket kan jämföras med 259,90, som var priset för exakt ett år sedan.
Under räkenskapsåret 2017, som i H&M:s fall tog slut den sista november, ökade försäljningen inklusive moms med fyra procent till drygt 231 miljarder kronor, vilket kan jämföras med över 222 miljarder för 2016. Samtidigt uppgick omsättningen exklusive moms till nästan 200 miljarder, vilket kan jämföras med drygt 192 miljarder under året innan. Beloppen är dock preliminära och bokslutskommunikén publiceras den 31 januari 2018.