Med en omsättning på 53,5 miljarder kronor och ett resultat efter skatt på 1,4 miljarder kronor blev H&M:s senaste kvartal stabilt, men kanske inte så mycket mer än så. Kvartalet, som är årets första för H&M, ägde rum mellan december och februari. Medan omsättningen låg på ungefär samma nivå som under samma period förra året, minskade resultatet med över en miljard.
LÄS ÄVEN: Så många miljarder omsätter H&M:s e-handel
Framgångar i Indien och Kina
Men det finns även ljuspunkter - och dem hittar vi framför allt i H&M:s e-handelsverksamhet. I ett pressmeddelande lyfter företaget till exempel fram att onlinesatsningen i Indien, som numera har funnits i knappt ett års tid, har fått en väldigt bra start.
- Lanseringen av H&M och H&M Home på Tmall i Kina den 21 mars överskred våra höga förväntningar, tillägger företaget.
Premiär i Sverige för nytt märke
Senare i vår kommer H&M att via franchise rulla ut e-handel i Saudiarabien och Förenade Arabemiraten. När det är gjort beräknas företagets e-handel finnas i 47 länder. I år kommer H&M också att lansera det nya varumärket Afound, som ska sälja både H&M:s egna och externa varumärken till lägre priser.
Både Afounds första butiker och en digital marknadsplats kommer att öppna på hemmaplan i Sverige.
LÄS ÄVEN: H&M går all in på e-handel med ny marknadsplats
- Den snabba transformationen av modehandeln fortsätter. Som vi tidigare har kommunicerat, har början av året varit tuff. 2018 är ett år då H&M-gruppen förändras och vi ökar takten för att kunna dra fördel av de möjligheter som den snabba digitaliseringen för med sig, säger vd:n Karl-Johan Persson i ett uttalande.