ANNONS

H&M nätsatsar stort i USA och Kina under 2014

H&M nätsatsar stort i USA och Kina under 2014

Modekoncernen Hennes & Mauritz fortsätter sin satsning online. Efter en lyckad lansering i Frankrike har man nu offentliggjort vilka tre länder som står på tur under 2014. Samtidigt planerar man en nätsatsning även för koncepten & Other Stories och Cos.

ANNONS

Den 13 mars slog Hennes & Mauritz upp portarna till sin e-handel på den franska marknaden. En lansering som enligt klädjätten själv tagits emot mycket väl av kunderna. Redan tidigare har det funnits planer på ytterligare tre marknader under 2014.

Vilka länder det rört sig om har man dock inte gått ut med, förrän nu. Nu gör H&M klart att man i höst planerar att lansera e-handel i Spanien och Italien. I slutet av 2014 ska man även ta sig an jättemarknaden Kina.

I koncernen H & M Hennes & Mauritz AB ingår sex separata varumärken. H&M, COS, Monki, Weekday, Cheap Monday och & Other Stories. Och modekoncernen fortsätter även att satsa stort på e-handeln för koncepten & Other Stories och Cos.

Nya länder för nya varumärken

Varumärket & Other Stories lanserades under förra året i Europa med butiker i sju länder och riktar sig främst till modeintresserade kvinnor. I mars 2013 lanserade & Other Stories även sin nätbutik, Stories.com.

Till en början levererade Stories.com till Sverige, Storbritannien, Spanien, Nederländerna, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland och Italien. Nu bygger man även ut med Irland, Österrike och USA.

Cos har fysiska butiker på 20 marknader och e-handel på 18 europeiska marknader. Även här kommer man att göra en nätsatsning på USA under 2014.

Källor: SvD, Habit

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se