Oavsett om det handlar om skandinaviska antikviteter eller europeiska modemärken verkar de kinesiska konsumenterna göra tummen upp. I ett antal artiklar har vi kunnat berätta om aktörer som tycker att det finns allt att vinna på att som utländsk e-handlare satsa på Kina. Senast uppmärksammades saken även av statsminister Stefan Löfven (S) som i förra veckan besökte Alibabas grundare Jack Ma.
Traditionellt sett har de mest exklusiva varumärkena ofta varit sena på bollen när det kommer till att sälja på nätet. Men nu lägger sig lyxvarumärket Gucci i e-handelns framkant och lanserar en exklusiv sajt för försäljning i Kina. Det rapporterar bland annat modemagasinet WWD.
Ska skicka från lager i Kina
Sajten ska sälja hela Guccis sortiment inom till exempel kläder, skor och väskor, och kunderna ska bland annat kunna betala med Kina-favoriterna Alipay och WeChat. Gucci.cn, som sajten heter, lovar dessutom fri frakt till hela landet från ett lager som också ska ligga i Kina, uppger nyhetssajten Forextv.com.
2015 nylanserade Gucci sin e-handel som i dag går att handla från i bland annat Nordamerika, Australien och delar av Europa. Det nya e-handelsupplägget, som nu alltså även finns i Kina, ska ha mer fokus på inspiration än företagets tidigare nätbutik. I Asien har Gucci sedan tidigare e-handel i Japan, Sydkorea och Förenade Arabemiraten.
Vann nio miljoner dollar i rättstvist
Kina räknas enligt ForexTV som en marknad som är starkt mobildriven, och Guccis nya kinesiska e-handel ska därför ha gjorts responsiv. Enligt Gucci står mobiltelefoner för totalt 70 procent av företagets e-handelstrafik.
Kina är sedan länge ett av de länder som har stora problem med piratkopior, och på senare år har bland annat Alibaba engagerat sig för att motarbeta problemet. Ifall Guccis nya satsning i landet har med kampen mot kopiorna att göra förtäljer inte historien, men så sent som i april i år ska företaget ha vunnit nio miljoner dollar i en tvist mot ett stort antal kinesiska sajter som ska ha använt Guccis namn utan tillstånd.