För några veckor sedan berättade CDON att e-handlaren i år skulle satsa på Green Friday, en variant på Black Friday som skulle äga rum under våren och ha lite mer miljöfokus än sin föregångare i november. Dagen blev omskriven och ett antal norska e-handlare meddelade direkt att de skulle hoppa på samma tåg.
I fredags var det så dags för premiären och CDON kan nu konstatera att kampanjen togs väl emot av kunderna.
- Det var grymt bra. Vi sålde för över 50 miljoner kronor exklusive moms under helgen, vilket är omkring fem gånger mer än en vanlig helg för CDON. Vi är supernöjda och det överträffade alla våra förväntningar, säger Paul Fischbein, VD och koncernchef för Qliro Group där CDON.com ingår.
"Utfallet var fantastiskt"
CDONs sajt lockade hela 1,3 miljoner besök under Green Friday-helgen, vilket enligt Paul Fischbein är flera hundra tusen fler än normalt.
- Vi har lyckats skapa riktigt bra erbjudanden, spännande sortiment till kanonpriser. Vi har planerat för detta i flera månader och marknadsfört oss främst i våra egna kanaler men så klart även externt.
Är det överraskande att det gick så bra?
- Både ja och nej. Erbjudandena var ju riktigt bra och vi vet ju att våra kunder älskar bra deals. Teamet på CDON har arbetat mycket hårt för att Green Friday skulle bli en köpfest för våra kunder. Utfallet var fantastiskt. Det överträffade våra förväntningar och hela CDON-gänget förtjänar en jättestor eloge.
Paul Fischbein avslöjar att Green Friday nu kan bli ett återkommande evenemang på CDON.
- Absolut, allt talar för att vi kommer att genomföra Green Friday även nästa år. Vi tycker att även våren behöver en köpfest där kunderna kan ta del av fantastiska erbjudanden.