Glossybox, som tappade sin ena svenska VD i början av året, har förvärvats av den internationella skönhetsjätten The Hut Group. Bolaget har köpt de delar av Glossybox som ägdes av Rocket Internet och Kinnevik, som tillsammans utgör mer än 50 procent.
Den nya ägaren planerar att förstärka skönhetstjänstens närvaro i Berlin, den stad där bolaget grundades år 2011, genom att utveckla vad som i ett pressmeddelande beskrivs som “en tech-hubb för koncernen”.
- Planen är att investera i att rekryera talanger och därigenom erbjuda betydande möjligheter på marknaden, skriver företaget.
"En betydande investering"
Vad The Hut Group har fått ge för skönhetsboxen förtäljer inte historien, men The Hut Group beskriver affären som “en betydande investering”.
- Vi har förvärvat ett otroligt starkt varumärke med en solid och engagerad kundbas. Genom vår plattform och markandsföringsstruktur hoppas vi på att kunna bidra med ytterligare tillväxt. THG har ett obevekligt fokus på både e-handel och skönhet. Med vår världsledande e-handelsplattform är vi övertygade om att vi kommer att fortsätta att leverera stark tillväxt och utöka vår globala räckvidd, säger The Hut Groups grundare och VD Matthew Moulding i ett uttalande.
The Hut Group har sedan tidigare erfarenhet av flera prenumerationstjänster och räknar i pressmeddelandet upp varumärken som Lookfantastic, Beauty Box, MyGeekBox och PopInABox.
"Viktigt att hitta rätt köpare"
Glossybox VD Caren Genthner-Kappesz beskriver den nya ägaren som “rätt strategisk partner” för Glossybox fortsatta resa.
- Det har varit otroligt viktigt för oss att hitta rätt köpare för varumärket. Vi har inriktat oss på en köpare som kan komplettera oss och bidra med detaljhandelskunskap och teknisk expertis för att driva och stärka Glossybox som varumärke, säger hon.
Glossybox är för närvarande etablerat i tio länder och har kontor i Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Sverige och USA.