ANNONS

Globala marknadsplatser tar mer plats i E-handeln

Globala marknadsplatser tar mer plats i E-handeln

Omnikanal, gränsöverskridande e-handel och globala marknadsplatser är modeorden de kommande åren. Det tror e-handelsentreprenören Sïmon Saneback som nyligen besökte Global E-commerce Summit i Barcelona.

ANNONS

Under den senaste veckan har Global E-commerce Summit, GES, ägt rum. Ett årligt evenemang som i år lockade över 850 besökare från världens alla hörn till Hotel Arts i Barcelona. En av dem var e-handelsentreprenören Sïmon Saneback som fanns på plats.

Den röda tråden under eventet var de internationella keynotes och föredragshållare som delade med sig av sina insikter och vilka trender de ser komma. Omnikanalstrategier och gränsöverskridande e-handel var två heta teman.

Bland de internationella huvudtalarna fanns giganter som Maile Lesica från Gilt och John Bovill från Monsoon Accessories. Diane Wang, VD på Dhgate.com, En B2B marknadsplats som riktar sig mot små och medelstora företagare fanns också på plats.

– DHgate är en av Kinas snabbast växande sajter och Diane betonade de stora möjligheterna för gränsöverskridande e-handel. Speciellt för mindre företag, säger Sïmon Saneback.

Marknadsplatserna tar över

Starkast intryck gjorde dock Alex Golshan från BCBG som pratade om hur de fokuserar på att expandera företagets globala närvaro. BCBG fokuserar även på att utvidga kundengagemang för att kunna erbjuda en bättre kundupplevelse och en sömlös varumärkesnärvaro tvärs över samtliga kanaler.

– Han visade en intressant bild om hur de har gått från att jobba med en kanal till att sedan utvecklas till multikanal, omnikanal och numera "Unified Commerce". Så stort grattis till alla konsulter därute; ett nytt buzzword börjar cirkulera i branschen.

Samtidigt förväntar sig många att marknadsplatserna kommer att fortsätta växa kraftigt under de kommande åren. De globala marknadsplatserna förutspås stå för cirka 40 procent av den totala e-handeln år 2020.

Man har även kommit till insikten att e-handeln har mognat och börjar bli en uppenbart växande mainstream business.

– Samtidigt håller omnikanal på att omforma den traditionella detaljhandeln, vilket tvingar fram tillhandahållandet av sömlösa shoppingupplevelser i alla kanaler, säger Sïmon Saneback.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap