Den svenska butikskedjan Gina Tricot meddelar idag att man har öppnat en e-handel i Kina. Med hjälp av det svenska företaget Johan & Johan ska Gina Tricot ha slagit upp en onlinebutik på den sociala plattformen WeChat, som i sin tur är kopplad till e-handelssidan Kaimen.
- Att ta oss in på den kinesiska marknaden blir ett naturligt steg för oss då vi har vårt produktionskontor i Shanghai. Det här är fas ett, ambitionen för fas två är att öppna en flagship store på T-mall under våren 2019. Det är en oerhört spännande tid vi går in i som bolag, säger Magnus Månsson, vd på Gina Tricot, i ett pressmeddelande.
"Väldigt entusiastiska"
Den nya shoppen ligger alltså primärt på WeChat, vilket från början var en meddelandeapp men som utvecklats till att innehålla en mängd olika funktioner. Appen har idag över en miljard aktiva användare.
- Vi är väldigt entusiastiska över lanseringen! Och vi är positivt överraskade av det stora intresset från alla möjliga håll och kanter. Inte minst från kinesisk media som skrivit om det som en av de stora modehändelserna i Shanghai just nu. Vi känner sådan tilltro till det här projektet då modegraden i Kina är väldigt hög och Gina Tricots sortiment är mitt i prick för vår kundkategori och den kinesiska målgruppen, säger Johan Wikander, delägare på Johan & Johan.