Merförsäljningskanalen Fyndiq höjer sin selling fee från 5 procent till 7 procent. Ändringen träder i kraft den 1 december och kommer alltså gälla under årets mest shoppingintensiva period.
Fyndiqs medgrundare och marknadschef Fredrik Norberg förklarar bakgrunden till ändringen i ett brev till handlarna på marknadsplatsen.
Anledningen till att man nu höjer avgiften sticker man inte under stol med. Man behöver mer resurser och vill kunna accelerera sin tillväxt ytterligare.
Tyvärr handlar mycket om pengar
Fyndiq konstaterar krasst att det tyvärr handlar mycket om pengar. Man ska med den nya avgiften också hamna mer i linje med internationella marknadsplatsers modell.
Företaget meddelar även att de är medvetna om att vissa produkter, i och med höjningen, nu kanske inte blir lönsamma att sälja via marknadsplatsen.
"Spruta ut orders till våra handlare"
Fyndiq trycker hårt på att de nya pengarna ska göra så att e-handlarna som använder merförsäljningskanalen ska sälja mer i slutändan. Vi ställde dock frågan till Fredrik om inte tidpunkten för höjningen, mitt i julruschen, känns lite sur för många e-handlare.
- Jo, just timingen är väl det som vi har bävat mest över denna gång. Som jag skriver i brevet så är timingen aldrig bra för en höjning. Förra gången blev det den 10 oktober och denna gång blev det den 1 dec. Varför inte den 1 januari istället? Jo, för bidraget som december kommer ge med denna höjning ser vi att vi redan i december och månaderna därefter direkt kan återinvestera i marknadsföring och de teknikprojekt som vi specat. Så att det blir i julhandeln, ska alltså leda till att julhandeln blir ännu starkare för handlarna som säljer på Fyndiq. Vi räknar med att vi denna jul kommer att spruta ut orders till våra handlare som inte tidigare skett i svensk e-handelshistoria, säger Fredrik Norberg.