Den årliga terminsstarten efter sommarlovet har blivit en kampanj-tradition för måga e-handlare. Vi passade på att kolla hur årets kampanjer artat sig bland landets e-handlare.
Ingen pokémon-succé i år
Vid förra årets skolstart var e-handlarnas vinstmaskin given. Lagom till att skolgårdarna åter fylldes med barn, hade mobilspelet Pokémon Go lanserats i Sverige. Säsongens e-handelssuccé till våra minsta medborgare var given.
När vi kontaktar en rad e-handlare som har olika skolstartskampanjer visar det sig att någon motsvarande trend för i år inte riktigt finns. Men kampanjerna tycks gå bra ändå.
- Vi ser en stadig ökning av försäljningen online och kommer fortsätta vår digitala satsning och utvecklas som omnikanal. Många föredrar den enkelhet som följer med att handla online och vi tror på en fortsatt ökad efterfrågan, skriver exempelvis Eva Jonasson, pressansvarig på Lindex, till Ehandel.se.
“Alltid varit en viktig period för oss”
Precis som flera andra nätbutiker så är Lindex gamla i gemet när det gäller skolstartskampanjer i e-handeln.
- Nej, det är inte första gången. Lindex kunder har kunnat ta del av vårt mode via vår online-shop under tio år och skolstart har alltid varit en viktig period för oss, fortsätter Eva Jonasson.
Även på Åhléns har skolstartskampanjen blivit ett återkommande inslag.
- Vår skolstartskampanj är återkommande hos oss, både i våra varuhus och via vår e-handel, skriver företagets presskontakt Monica Hultgren-Andersson.
På Leksaksföretaget Toys’R’Us har man också hakat på trenden.
- Vi har kampanjer för skolstart varje år och varje år så är det fler och fler produkter som blir rabatterade, berättar Jonas på företagets kundtjänst.
Frost-ryggsäck tog slut snabbt
Och när det gäller vilka produkter som är populära för årets skolstart så har e-handlarna lite olika erfarenheter. På Toys’R’Us har exempelvis en Frost-ryggsäck visat sig vara särskilt populär i år.
- En som jag personligen märkt att vi sålt många av är Frost-ryggsäcken, som många har frågat efter trots att den tog slut bara någon dag efter att kampanjen drog igång, skriver Jonas, som inte uppger sitt efternamn.
Block och pennor håller i sig
På Åhléns är det istället tröjor som visat sig vara säsongens storsäljare.
- Några av våra bästsäljande skolstartsprodukter i år är två olika jackor - en lite tjockare och en tunnare, samt en sweatshirt tröja. Och som alltid block och pennor, skriver Monica Hultgren-Andersson
På Lindex har man däremot inte haft någon särskild vara som gått extra bra just i år.
- Hösten är en viktig period då många laddar inför bland annat skolstart. Lindex har ett stort barnsortiment som tilltalar en bredd av kunder, men jag kan inte säga att någon vara sticker ut, skriver Eva Jonasson.