Eric Tornblad, som driver sajten Friluftsmeny.se, har skrivit tre böcker om friluftsmat som totalt har sålt i 10 000 exemplar. När succén var ett faktum var steget inte långt till att också öppna en egen sajt som fokuserar just på friluftsmat.
- Jag hade planer på att skapa ett eget friluftsmat-märke. Det blev istället en sajt där jag är återförsäljare av mat. Steg två kan bli att skapa ett eget märke för friluftsmat, säger Eric Tornblad.
Många möjliga målgrupper
Friluftsmeny.se, som förutom matvaror även säljer utrustning som lämpar sig för matlagning utomhus samt bidrar med information och inspiration kring matlagning i naturen, omsatte redan första året 350 000 kronor. Målet för det andra året är att komma upp i 800 000 kronor, något som borde vara fullt möjligt med tanke på att friluftsliv enligt sajtens grundare är något som intresserar uppemot en miljon svenskar.
Vem är er typiske kund?
- Fjällvandrare, kajakpaddlare, personer som gillar uteliv helt enkelt, och personer som gillar RAW-food eller självhushållning, det vill säga att torka mat. Torkugnarna har flera målgrupper medan friluftsmaten är mer nischad, berättar Eric Torndal.
Hittills har Eric Tornblad framför allt satsat på att marknadsföra sin sida via olika digitala medier. Friluftsmeny gillas nu av nära 1 700 personer på Facebook, och på Instagram har företaget lockat omkring 450 följare.
Ska utöka sortimentet
Framöver ska Friluftsmeny lansera flera nyheter på sortimentsidan. Till exempel kommer kunderna att kunna välja mellan fler friluftskök, stekhällar och andra produkter för matlagning utomhus. Eric Tornblad har inga exakta expansionsplaner klara ännu, men vill gärna etablera fler samarbeten med andra friluftlivs-relaterade företag och föreningar.
- Jag vill samarbeta med alla stora organisationer inom friluftsliv i Sverige. Vi vill bli top of mind vad gäller friluftsmat.