Två träningsglada killar på 22 vårar meddelar att man förra året omsatte över 9 miljoner kronor på sin e-handel. Detta efter bara tre års satsning på sitt bolag och med formidabla konkurrenter som exempelvis Gymgrossisten.
Mårten Åkeson och Adam Gillberg pluggade flygteknik i Västerås när de fick idén till Proteinbolaget. De hade länge drömt om att driva eget och som flera andra tog de tillfället i akt under studierna att starta e-handel.
- När vi startade hade vi lager i min studentlägenhet på 24 kvadratmeter med kokvrå. Vi började köpa in ett mindre lager till min lilla lägenhet och en hemsida började utvecklas. Men det var inte förren i slutet av 2012 som vi öppnade Proteinbolaget.se, säger Mårten Åkeson.
Mårten Åkeson berättar att de redan då såg potential inom kosttillskott på nätet och en växande trend i Sverige.
Lagret fick flytta ner i källaren
När de tagit studenten flyttade de hem till Karlskoga och lagret flyttade med och fick ta plats i Adams föräldras källare. Båda började samtidigt arbeta på heltid med andra jobb och drev Proteinbolaget vid sidan om. Det var först efter man bestämt sig för att satsa helt på e-handeln som det tog ordentligt med fart.
- Sommaren 2013 tog vi beslutet om att sluta på våra jobb och satsa till 100 procent med vårt eget bolag. När vi började heltid med bolaget så gick det väldigt fort. Vi öppnade en fysisk butik i Karlskoga där vi också hade vårt första riktiga lager för e-handeln.
Redo för 50 miljoner
2013 gick man ifrån i princip ingen omsättningen året innan till att sälja kosttillskott för nära 2,5 miljoner kronor. Efterföljande år slutade siffran på över 5,5 miljoner och 2015 omsatte man 9,2 miljoner kronor på Proteinbolaget.
- Sommaren 2015 valde vi att sära på butiken och e-handeln då vi växt ur butikslokalen på 200 kvadratmeter. Vi hittade en väldigt fin lokal på 1000 kvadratmeter där vi sedan låtit bygga helt nytt kontor, kök och omklädningsrum. Den nya lokalen är förberedd och utrustad för en omsättning på 50 miljoner, vilket är vårt mål 2019, säger Mårten Åkeson.
Det nya lagret där de idag utnyttjar 500 kvadratmeter
Vad har då varit nyckeln till den snabba framgången? Mårten menar på att allt handlat om tajming, passion och utförande.
- Vi hade chansen att hänga med på trenden inom träning och kosttillskott innan det blev allt för många i branschen. I dag ploppar det upp nya nätbutiker hela tiden, jag tror vi var precis i sista skedet för att få hänga med på den här trenden, säger Mårten Åkeson.
Eget varumärke ett måste
Han konstaterat samtidigt att det är en tuff bransch med mycket hård konkurrens. Proteinbolaget har som många andra framgångsrika e-handlare ett eget varumärke som idag ska stå för 30 procent av omsättningen.
- I dag tror jag det är väldigt svårt att få ett bolag att växa med lönsamhet om du inte har ett eget varumärke. Dels blir du unik med just det märket och du kan erbjuda samma konkurrenskraftiga priser som dina konkurrenter med bibehållen marginal, säger Mårten Åkeson.
I år räknar Proteinbolaget med en omsättning på 15 miljoner kronor.