My Perfect Day erbjuder, som grundaren Pauline Grindvall kallar det, "det lilla extra" för till exempel bröllop, dop, barnkalas och babyshowers. Och affärsidén har visat sig vara en riktig framgångssaga.
Från att ha varit ett hobbyprojekt när det grundades 2014 har företaget nu vuxit till en omsättning på tre miljoner kronor med ett resultat på 450 000 kronor för 2015. Nu arbetar tre personer med försäljningen och My Perfect Day har precis fått klart med ett nytt lager som är tre gånger så stort som det gamla.
- Dels handlar det mycket om tajming - vi var helt rätt i tiden med vårt sortiment och våra produkter och det har skapats en stor efterfrågan på den här typen av produkter under dessa två år. Dels handlar det om att jag från dag ett har haft ett stort fokus på att få ihop ekvationen att lyckas växa samtidigt som vi ska vara lönsamma, vilket nog många känner igen sig i att det inte alltid är det enklaste, säger Pauline Grindvall.
Höga marginaler och få returer
Hon tror också att sortimentet i sig har spelat en stor roll för sidans popularitet. Pauline Grindvall valde tidigt att begränsa urvalet av produkter och hon har hela tiden haft en tydlig idé om vad som ska finnas i sortimentet.
- Hos oss hittar du inga kalastillbehör med Disneymotiv eller actionfigurer, utan vi har satsat på en mycket mer stilren approach med mönster och färger i fokus. Det har också varit ett stort plus att det är en bransch med höga marginaler och lågt antal returer.
Har det funnits några utmaningar inom e-handelsbranschen som du inte hade räknat med?
- Tillväxten har varit den stora utmaningen hittills för mig då jag under dessa två år varit själv i verksamheten samtidigt som jag varit gravid och fått barn. Att skapa ett smidigt flöde för lager och logistik är också en utmaning, liksom att verksamheten delvis är säsongsbetonad. Den absolut största delen av omsättningen ligger mellan april och augusti eftersom det då är klart störst antal bröllop som blir av.
Idén till My Perfect Day tog form när Pauline Grindvall var på jakt efter en sysselsättning som kunde komplettera hennes arbete som journalist och konsult. I samma veva planerade hon och hennes man sitt bröllop och hon märkte då att det verkade finnas en lucka i utbudet av dekorationer och annat som hör vigseln och festen till.
- De butiker som fanns på nätet då tyckte jag inte alls höll måttet eller kunde erbjuda den inspiration som man också ville ha inför sin stora dag. Det blev helt enkelt så att jag köpte hem dekorationer med mera från USA och England, berättar hon.
Siktar på dubblad omsättning under 2016
Till en början hade Pauline Grindvall hela lagret hemma, men i takt med att försäljningen ökade märkte hon att lådorna höll på att mer eller mindre ta över huset, och flyttade då verksamheten till externa lokaler. Och nu är det dags att flytta igen.
- Under hösten har jag jobbat hårt för att få till en riktigt bra lösning för att kunna växa vidare under 2016. Jag har anställt personal, byggt upp en fungerande infrastruktur i företaget med affärssystem och logistik samt fått klart med ett nytt, tre gånger så stort, lager på Gräsdalen i Karlstad.
Vad händer med My Perfect Day framöver?
- Min ambition är att bli Nordens ledande butik för dekorationer till bröllop, dop, kalas och baby showers. Vi säljer redan idag i liten skala till övriga nordiska länder, främst Norge och Finland. Men planen är att sänka trösklarna ytterligare för köp utanför Sverige. Jag hoppas kunna dubblera omsättningen under nästa år och även antalet produkter. I vår kommer vi att satsa på ett stort sortiment för bakning där vi märkt att det finns ett stort intresse.