Tidigare i år kunde Ehandel.se berätta om nätbutiken Fritidsfabriken och hur de genom en lyckad Facebook-annonsering snabbt nått framgång. Företaget drivs av paret Pernilla och Niclas Nyrensten och man säljer friluftskläder.
Bolaget med säte i Borås, en stad känd för konfektion, startades i ett garage för tre år sedan. I år väntas Fritidsfabriken omsätta 74 miljoner kronor med en rejäl vinst.
- Vi hamnar på cirka 74 miljoner i omsättning för helåret 2016 med en vinst på 24 miljoner och ser en fortsatt stark tillväxt under 2017 med god lönsamhet. Vi startade för tre år sen i ett garage och kunde aldrig drömma om att det skulle gå så här fort, säger VD:n Pernilla Nyrensten och meddelar att det är först nu i december de flyttar till ett riktigt kontor.
25 miljoner utomlands
En del av den snabba framgången ska ligga utomlands där bolaget redan ska sälja för mångmiljonbelopp.
- Vi har inte hunnit med att översätta till fler språk än engelska men säljer redan nu för mer än 25 miljoner utanför Sveriges gränser, säger Pernilla Nyrensten.
Byggt varumärke socialt
Niclas Nyrensten, som tagit titeln produktchef, förklarar dock att det inte finns en specifik sak som står bakom bolagets fina tillväxtsiffror och lönsamhet.
- Det finns aldrig bara en orsak till att ett företag går bra, det beror på många olika saker. Dels så hittade vi en lucka i marknaden, vi löste ett problem med en överprissatt outdoorbransch. Sen så har vi byggt upp en community med väldigt engagerade kunder, 100 000 följare på Facebook och 10 000 på Instagram, säger Niclas och fortsätter:
- Vi är det första outdoormärket i Sverige som lyckats bygga sitt varumärke via sociala medier.
Säljer slut hela tiden
Fritidsfabriken säljer friluftskläder under det egna varumärket RevolutionRace. Ett varumärket som man alltså lyckats växa enbart via sociala medier.
- Efter vi öppnade upp e-handeln för hela Europa säljer allt slut hela tiden, alla kollektioner har sålt slut i förtid, det har varit ett extremt högtryck under hela 2016, säger Niclas Nyrensten.