Jimmy Tieu startade sitt företag Estore.nu för cirka 3 år sedan, med endast 500 kronor i startkapital. Nyligen firade bolaget en omsättning på 35 miljoner kronor.
– Jag fick en idé och jag vågade satsa på den. För 2018 landade omsättningen på lite över 35 miljoner kronor. Det kan jämföras med året innan då vi omsatte drygt 18 miljoner. I år siktar vi på att omsätta 70 miljoner kronor, berättar Jimmy för Ehandel.se och fortsätter:
– Men när jag startade företaget hade jag inte ens en affärsplan, jag visste inte ens hur jag skulle göra för att nå ut till kunder. Det enda jag visste var att om jag jobbar varje dag, konsekvent, så finns det ingen chans att jag kan misslyckas. Om det till och med skulle krävas att jag ska gå ut och knacka dörr för att få något sålt, så skulle jag i alla fall börja sälja. Med det tankesättet har jag jobbat fram till där jag är idag.
På sin sajt säljer Jimmy allt från roliga och tekniska prylar till leksaker, djurtillbehör, kläder och smink.
– En e-handel som täcker alla kundens behov går väldigt bra. Men samtidigt som vi vill kunna erbjuda ett brett sortiment och ha allt som kunden kan efterfråga, så vill vi vara unika på vårt sätt, säger Jimmy och fortsätter:
– Vår grej är att vi är snabbast med att ha varor som blir trendiga. När VR-boxar till exempel blev en av årets julklappar, så hade vi dem redan på lager. Då kunde vi direkt sätta upp en kampanj och skicka ut dem till kunder samma dag. Det var samma sak med fidget spinners, vi var en av de första i Sverige som hade dem. Vi hänger med i trenderna, och är alltid en av de första med att faktiskt ha varorna i lager.
Hur vet du vad som kommer bli trendigt?
– Jag är nyfiken, och jag tror att det är nyckeln. Arbetar man femton timmar om dagen så går det inte att missa. Jag jobbar ganska mycket, kommer från en familj med hög arbetsmoral. Så sitter du så många timmar framför en dator, kommer du garanterat hitta något intressant. Det är svårt att förklara vad jag exakt letar efter men det är en känsla som jag har när jag hittar något nytt.
Föräldrarnas garage blev hans lager
Jimmys e-handelsresa började under tiden då han jobbade i Stockholm. Han beskriver sig själv som nyfiken och gadgetintresserad, vilket speglar sig i hans företag.
– En dag fick jag bara för mig att jag ska starta en e-handel, och då testade jag mig fram lite smått. Jag började med att sälja kläder på Tradera. De såldes väldigt snabbt så jag tänkte att jag köper in lite grejer och ser hur det går. Jag började ganska lugnt med olika sorters strumpor och mobilskal, och efter ett tag registrerade jag mig som enskild firma, berättar Jimmy.
När han väl skulle satsa på sin idé, 2015, flyttade han hem till föräldrarna i Åstorp. Han fortsatte att jobba som IT-konsult på IBM i Stockholm i ett halvår, men på deltid och på distans.
– Mina föräldrar och min bror hjälpte mig med allt möjligt, och efter det halvåret bestämde jag mig för att satsa på det helhjärtat och sa upp mig från jobbet i Stockholm. Men trots att jag fick mycket hjälp av mina föräldrar, så gjorde de mycket motstånd i början. De ville helst att jag inte skulle säga upp mig från mitt "vanliga" jobb.
När han började jobba med sitt företag på heltid, i början av 2016, flyttade han ut Estores lager från sitt pojkrum till föräldrarnas garage på 20 kvadratmeter. Där hade han sitt första lager.
Var du inte rädd för att misslyckas?
– Mitt motto är “gör du inte det, så har du redan misslyckats”, och jag hade en magkänsla av att det var rätt sak att göra. Den första produktleveransen kostade 500 kronor, så det var ganska lite att gå back på. Men sen när jag startade ett aktiebolag så krävdes det ju 50 000 kronor, då kunde jag förlora mycket mer, men då var jag ganska säker på att det skulle gå bra.
Jimmys pappa på Estore.nu:s första lager i garaget.
Efter ett år var garaget för litet för Estore, och i början av 2017 flyttade Jimmy ut till sin första lokal. Det nya lagret var på 500 kvadratmeter och låg på Ättekulla i Helsingborg. Där har företaget sitt lager än idag, men sedan 2017 har Jimmy behövt trippla lagerytan. Redan under 2018 ökade Estore lokalens yta med 500 kvadratmeter och nu, i april 2019, ska företaget utöka med ytterligare 500.
– Varje gång jag byggde ut lagret hjälpte mina föräldrar till med flytten, och varje gång lovade jag dem att “denna lokalen kommer räcka jättelänge”. Men företaget växte ur alla lagerytor bara efter ett halvår.
Så nu siktar Jimmy på att öka lagerytan ännu kraftigare för att inte behöva flytta runt en gång om året. Planen är att bygga en ny lokal på 5000 kvadratmeter.
Estore.nu:s nuvarande lager
Det som gör Estore.nu unika är flera olika saker, bland annat vill Estore.nu kunna erbjuda det bästa priset och snabbaste leveransen, menar Jimmy.
– Vi är kanske inte billigast på allt men vi fokuserar mycket på att ha rätt pris på rätt produkt, samt att kunna leverera snabbt.
– När en kund väl hittar något som den vill köpa hos oss så avgör ofta priset om kunden ska handla hos oss eller hos någon annan. Men även just produkten i sig avgör var kunden kan köpa den. Om den inte finns någon annanstans än hos oss, så är oddsen på vår sida. Jag har alltid varit intresserad av smarta prylar så ett fokus är att hitta produkter som är intressanta och som inte finns på den svenska marknaden.
I början köpte Jimmy in alla sina produkter från Kina, men idag är det ganska spritt. De flesta inköpen görs från Asien och Europa, främst från Storbritannien.
Är det inte ganska små marginaler på den typen av varor som du säljer?
– Det är sant. Mobilskal till exempel, de kostar kanske tio kronor att köpa in men man kan inte sälja dem mycket dyrare än så heller. Men då tänker jag; vill vi tjäna på mobilskalen eller vill vi sälja mobilskal för att locka kunder till att börja handla hos oss? Det är så vi jobbar. Det bästa sättet är att testa sig fram, jag har till och med testat att sälja nudlar ett tag. Och det gick faktiskt bra, folk klickade hem det. Sen erbjuder vi fri frakt efter ett visst belopp, och kunder plockar ofta på sig några fler varor för att få gratis frakt, svarar Jimmy.
E-handeln riktar sig till kunder i hela Norden, men den svenska marknaden står för den största delen av försäljningen. Efter Sverige är Norge störst, men Norge, Danmark och Finland tillsammans står för endast en sjättedel av omsättningen. Nu är Frankrike och Tyskland nästa på listan.
– Frankrike och Tyskland känns bra, är e-handelsmogna och ganska nära Sverige geografiskt sett, vilket möjliggör bra leveranstider. Men sen får vi se hur det går. Alla länder har självklart olika krav och vanor. I Tyskland föredrar kunder exempelvis att handla på faktura, så sånt får man i så fall lösa.
Kunderna ska lära känna medarbetarna
Under 2018 hade företaget sin starkaste tillväxtperiod hittllis och det hade även Estore.nu:s team. Nu är de 22 anställda på företaget.
Vilken är er utmaning just nu?
– Idag är vi ganska dåliga på sociala medier, men det är något som jag verkligen vill förbättra. Vi kommer att satsa på olika kanaler men vi tror att YouTube är den bästa kanalen för just oss och vår strategi, berättar Jimmy och fortsätter:
– Vi vill satsa på kundrelationen. Den personliga relationen försvinner när man inte träffar kunderna i verkligheten, vilket man inte gör om man bara driver en e-handel. Oftast uppfattar man en nätbutik bara som en handelsplattform, man tänker inte ens på vem som jobbar med den. Därför ska vi spela in recensionsvideor på YouTube. Våra egna medarbetare ska öppna och testa våra produkter och säga vad de tycker, hur de funkar och så vidare. De ska vara opartiska, så de ska inte säga att de gillar något bara för att vi säljer varan. Kunderna ska lära känna oss samtidigt som de får se produkterna på ett bättre sätt än på hemsidan.