Familjeföretaget Guveau har drivit sin smyckesbutik Ateljé Teboon i Nyköping i 14 år. De senaste fyra åren har bolaget också haft en e-handel i form av Teboon.se, som har ökat med hundra procent om året sedan starten.
- Då var vi en av de första smyckebutikerna på nätet utan större förhoppningar om expansion. Att förhoppningarna hölls nere berodde nog på att vi själva underskattade marknadens efterfrågan på näthandel även inom vårt segment. Vi blev dock överbevisade ganska snabbt då ordrarna sakta med säkert började trilla in, berättar delägaren Johannes Sellén.
Inte självklart utanför Sörmland
Nu väljer guldsmedsföretaget, som drivs av Johannes Sellén och hans bror Dennis Sellén, att expandera med en ny e-handel som har fått namnet Jewelrybox.se.
- Ateljé TeBoon är med sin långa historia välkänt i Sörmland och de flesta associerar oss med smycken men är inte lika självklart i övriga landet. Med de insikterna grundade vi Jewelrybox.se. Ett varumärke med starka associationer till vår verksamhet vilket gör skalbarheten mer tillgänglig.
Meningen med den nya e-handeln och varumärket är att företaget ska nå ut till en bredare målgrupp och även locka kunder i andra delar av Sverige.
Ser ni någon risk för att det blir spretigt för kunderna med två separata varumärken?
- Att det skulle upplevas spretigt för vår målgrupp tror jag inte. Det är helt upp till oss och vårt utförande att ge de två butikerna två olika positioner som är relevanta för respektive varumärke. De som känner till Ateljé TeBoon och hittar till oss även på webben är i trygga händer. Men den ökande andelen konsumenter vi ännu inte känner får en mer tillgänglig och självklar upplevelse i form av Jewelrybox.se.
"Smyckesbranschen några år efter"
Johannes och Dennis Selléns familj har varit i guldsmedsbranschen även före tiden med den fysiska butiken i Nyköping. Nyligen utsågs de till Sveriges näst bästa guldsmedsbutik, endast slagna av Carl Hoff i Helsingborg. Johannes Sellén beskriver en bransch i förändring, där smyckesleverantörerna allt oftare lämnar det traditionella upplägget med återförsäljare till förmån för konceptbutiker och e-handel i egen regi.
- Smyckebranschen är ganska traditionell och ligger några år efter andra segment inom detaljhandeln. Däremot ökar marknaden för smycken på nätet stadigt och vi försöker vara på tå och möta den växande efterfrågan.
Vilken är er största utmaning?
- Utmaningen har varit att förmedla trygghet och kunskap i ett segment som engagerar väldigt mycket, och jag tycker att vi lyckas bättre och bättre. Vi har en enorm kunskapsbank i form av tre generationer guldsmeder i företaget samt utbildad guldsmedspersonal på kundtjänst, avslutar Johannes Sellén.