Julhandeln på nätet väntas på flera håll i världen slå alla rekord, och för att allt ska gå så smidigt som möjligt krävs det förstås att fraktleverantörerna gör sig redo för sin del av arbetet. Och det verkar onekligen som att förberedelserna på flera håll är i full gång.
Nyligen berättade vi om Royal Mail, som inför årets julhandel har laddat upp med sex nya terminaler. Redan förra året hanterade det brittiska postbolaget 130 miljoner paket under december månad - ett antal som förstås väntas bli högre i år.
LÄS ÄVEN: Fraktjätte tar sats mot julen med sex nya postterminaler
"Ännu ett rekordår för julhandeln"
Men om man jämför med UPS arbetsbörda får Royal Mails pakethögar ändå ses som relativt små. Den internationella fraktjätten meddelar nämligen att företaget inför julen ska leverera inte mindre än 750 miljoner paket, vilket uppges vara en ökning på fem procent jämfört med förra året.
- Försäljningsprognoserna för detaljhandeln pekar på ännu ett rekordår för julhandeln. Vi arbetar nära våra kunder för att möta konsumenternas krav och i år är det nästan en fördubbling i antal paket, jämfört med våra normala, dagliga leveranser, säger said Kate Gutmann, UPS Chief Sales and Solutions Officer, i ett pressmeddelande.
Det innebär att UPS i snitt kommer att dela ut 30 miljoner paket per leveransdag, under perioden 25 november till och med nyårsafton. För att klara av den extra arbetsbelastningen har UPS rekryterat 95 000 säsongsanställda julmedarbetare.