ANNONS

Första alkoholgrossisten på nätet är igång

Första alkoholgrossisten på nätet är igång
Tony Gerasovski, VD för Vin & Spritlagret
Foto: Vin & Spritlagret.

Vin & Spritlagret är den första specialiserade svenska dryckesgrossisten på nätet.

ANNONS

Den första svenska specialiserade dryckesgrossisten som jobbar B2B och helt onlinebaserat, är nu igång på riktigt. I Vin & Spritlagrets nätbutik kan restauranger välja mellan drygt 4000 olika drycker och totalt har företaget uppemot 40 000 drycker som kan beställas från leverantörer.

Men enligt Vin & Spritlagrets VD Tony Gerasovski, har det inte varit helt lätt att bygga upp verksamheten.

- Vi startade egentligen för tre år sedan, då började jag jaga rätt på leverantörer. Men Vin- och sprithandeln är mer komplicerad än andra områden, det är mycket regler med skatter och så vidare, så det tog ett år bara att bygga upp artikelregistret, berättar han.

Förenklar krångliga skatter

Det som skapar problem för många restaurangägare är att olika spritsorter har olika skattesatser och alla krögare måste rapportera hur mycket de köper in av varje sort. För att underlätta processen har Vin & Spritlagret tagit hjälp av sin e-handelsplattform.

- För att förenkla för kunderna så har vi skapat en handelsplats där alla kunder själva kan se hur mycket de handlat av varje spritsort, säger Tony Gerasovski.

Fördubblad kundstock 2017

Även om det finns fler - och större - aktörer som säljer alkohol över nätet så tror Tony Geraskovski att hans företag kommer kunna stå sig bra i konkurrensen framöver.

- Det finns fler aktörer som säljer drycker online, men de är oftast fullsortimentsgrossister och säljer även exempelvis oxfilé. Vi är de första som är specialiserade på enbart drycker.

Målet inför nästa år är att fördubbla antalet kunder. I pengar innebär det att de hoppas kunna gå från en omsättning på runt 5 miljoner till en omsättning på runt 20 miljoner under 2017. För att nå dit satsar Vin & Spritlagret på personliga besök på restaurangerna.

- Ett personligt besök är alltid bättre än ett mejlutskick. Krogbranschen är ganska hektisk, så många har inte direkt tid att sitta ner och kolla sin mejl, säger Tony Gerasovski.

Michell Grönlund