I början av sommaren publicerade vi en intervju med Royal Designs VD Hans Bengtsson som berättade om företagets tillväxt under de senaste åren samt om planerna på att så småningom bli störst i Skandinavien inom sin bransch.
Men den omfattande satsningen har i vissa avseenden orsakat problem. Att döma av ett antal kundrecensioner på omdömessajten Trustpilot har Royal Design den senaste tiden fått en del klagomål på framför allt långa leveranstider.
Fick inte svar på mail
En kund ska ha väntat i över två månader på en brödrost som senare gick att få på tre dagar från en annan e-handlare. När vi tar upp saken med Hans Bengtsson får vi besked om att Royal Design implementerat ett helt nytt logistiksystem vilket enligt honom har gjort att vissa kunder har fått leveransförseningar. Systembytet ska ha varit nödvändigt för att säkra framtida tillväxt, men tyvärr också orsakat en del problem för kunderna.
- Detta system som byttes ut måste ha varit större än kinesiska muren. Kommer aldrig att köpa något från er, konstaterar kunden med brödrosten i sin kommentar på Trustpilot.
- De tog ordern. De sände orderbekraftelse. Sedan gjorde de ingenting, sedan ingenting, sedan ingenting, sedan ingenting. Jag skrev email två gånger men fick inget svar, skriver en annan kund.
Det förekommer också en del klagomål på Royal Designs kundtjänst.
- Omöjligt att komma fram till kundtjänst per telefon, på mailen får man bara obegripliga svar. Låter folk betala för varor som inte finns i lager, skriver en person som tycker att Royal Design borde stänga sin hemsida till problemen är lösta.
Endast 0,004 procent negativa
Hans Bengtsson tycker att det är “mycket beklagligt” att en del kunder fått vänta på leveranser, men försäkrar att problemen berott helt och hållet på systeminförandet. Han tar också upp att Royal Design totalt sett har 8,4 i betyg på Trustpilot och att företaget ska ha fått mindre än 0,004 procent negativa recensioner i Sverige trots att företaget under samma period har skickat ut över 70 000 paket.
- Detta har varit ett oerhört stort och omfattande projekt eftersom vi har ett så stort sortiment med mer än 100 000 produkter, ett centrallager på 27 000 kvadratmeter samtidigt som vi säljer på 12 marknader i sex olika valutor, berättar han.
Royal Design planerar att kompensera de drabbade kunderna och tittar just nu på hur det skulle kunna göras.
- Nu är det nya logistiksystemet integrerat fullt ut och fungerar precis så som vi vill att det ska och vi är tillbaka till våra normala leveranstider på 1-3 dagar för lagervaror. Detta gör att vi nu kan fortsätta växa i snabb takt och fortsätta utveckla vårt sortiment och ta in nya spännande varumärken och ny design, säger Hans Bengtsson.
Under det senaste dygnet har företaget fått in två positiva recensioner och förhoppningsvis har Royal Design börjat få rätsida på problemen.