ANNONS

Försäljningen starkare än väntat - stora förseningar hos Bamba

Försäljningen starkare än väntat - stora förseningar hos Bamba
Bambas logistiklokaler höll inte för trycket

Alla kunder kommer inte att få sina leveranser före jul.

ANNONS

I förra veckan kunde vi berätta att e-handeln Lekmer fick en fartfylld Black Friday, vilket resulterade i en del utmaningar med de efterföljande leveranserna. Men det är inte bara hos Lekmer som det höga orderantalet har ställt till problem i december - nu kommer nämligen uppgifter om att Bamba.se har drabbats av en liknande situation.

LÄS ÄVEN: Kaos hos Lekmer efter 200 000 order under Black Friday

Beställde redan i november

På företagets Facebook-sida beklagar sig kunderna över allt från dålig kundtjänst till försenade leveranser. Flera kunder uppger att de har lagt beställningar i början av december, eller till och med i slutet av november i vissa fall, men att varorna ändå inte har kommit fram.

- Uselt! Får inga varor innan jul! Beställde den 26/11 och den 8/12. Har inte gått att komma fram på telefon. Mailen blev inte besvarade. Fick till slut svar på messenger att min beställning skulle komma innan jul, men idag kom ett mail med info om att inget kommer. Kul det ska bli att gå ut i trängseln på lördag och köpa samma/liknande saker fast dyrare, skriver en person.

- Har beställt från Bamba många gånger och varit nöjd. I år beställde jag till min dotter och ALLA hennes kusiner till julklappar, vilket förstörde julen för oss alla! Idag, den 19:e, fick jag mejl om att ordern jag lade den 4:e inte kan levereras innan jul. Hur ska jag ha tid att köpa några nya julklappar nu?! undrar en annan.

Det förekommer också uppgifter om leveranser där alla beställda varor av oklar anledning inte har kommit med, och klagomål på att ingen har hört av sig om förseningarna.

Hör av sig till drabbade kunder

I ett mail till Ehandel.se bekräftar Bamba att en del kunder tyvärr inte kommer att få sina varor före jul.

- Det stämmer att vi har haft betydligt längre leveranstider än normalt under december vilket har lett till ökat tryck på kundservice och långa svarstider där som i sin tur lett till att kunder hör av sig på Facebook. Den absoluta majoriteten av kunderna kommer att få sina beställningar innan jul men tyvärr inte alla och de kunder vars beställning vi vet att vi inte kommer hinna leverera innan jul hör vi nu av oss till. Vi beklagar givetvis att kunder har drabbats av detta, skriver Linnéa Wiklund, informationsansvarig på Adlibrisgruppen, där Bamba.se ingår.

LÄS ÄVEN: Fullt upp i Adlibris trånga tomteverkstad

Enligt Linnéa Wiklund har leveransproblemen att göra dels med en stor försäljningsökning “från Black Friday och framåt”, och dels att företaget är trångbodda i sina logistiklokaler i väntan på utökade ytor under våren.

- Vi visste att det här skulle bli en utmanande jul och vi hade tagit med det i vår planering och förberett oss med bland annat utökad personalstyrka och utökade skift i logistiken, men vi underskattade hur stark försäljningen skulle vara, skriver hon.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se