Showrooming har blivit ett välkänt begrepp och fysiska butiker runt om i världen har på olika sätt försökt komma till bukt med problemet. Men nu verkar det ha svängt och istället är det e-handlarna som får börja se upp.
Webrooming, att kolla på nätet för att sedan köpa i butik, verkar vara den senaste trenden. Enligt en ny undersökning uppger 46 procent av USA:s konsumenter att de ”showroomat”, men en ännu större andel, 69 procent säger att de ”webroomat”.
Och enligt John Talbott, biträdande föreståndare för Education and Research in Retailing vid Indiana University's Kelley School of Business, beror det på att de fysiska återförsäljarna har lärt sig e-handelsspelet.
– Verkligheten är att Internet nu har lika stor del i hur återförsäljarna kommunicerar med sina konsumenter som de fysiska butikerna, säger Talbott.
Amazon populärt åt båda håll
Talbott påpekar också att e-handeln varit till stor hjälp för fysiska butiker som Kohls, Macys, Best Buy och Dicks Sporting Goods.
– I alla de här fallen är e-handeln i särklass den största butiken. Deras butiker fungerar till stor del för att visa upp varor för konsumenterna, och de är likgiltiga inför om de köper i butik eller på deras sajt, säger John Talbott.
Amazon ska vara den vanligaste destinationen när det är dags att kolla upp en vara på nätet. 48 procent säger att de oftast besöker e-handelsjätten för att undersöka en produkt innan de köper den i butik. Walmart däremot är den stora vinnaren.
26 procent av konsumenterna beger sig till Walmart för att göra sina inköp efter att ha kollat på nätet. Amazon kan dock trösta sig med att nästan 6 av 10, eller 59 procent, av de tillfrågade konsumenterna besöker Amazon efter att de fönstershoppat i den riktiga världen.
Liknande siffror i Sverige
Även i Sverige verkar det här fenomenet bli allt vanligare. Enligt en undersökning utförd av analysföretaget GFK, på uppdrag av branschtidningen Market, är det betydligt fler som fluktar på nätet för att sedan shoppa i en fysiskt butik, än tvärtom.
Knappt hälften av de tillfrågade säger att de minst en gång under det senaste halvåret undersökt en produkt i en fysisk butik, för att sedan köpa den på nätet. Men nästan tre av fyra, uppger att de minst en gång under samma tidsperiod gjort precis tvärtom.
Hemelektronikhandeln är den bransch där webrooming är som vanligast. Enligt Per Sigvardson, driftschef i Norden för Elgiganten, är det drygt 75 procent av deras kunder som kollar runt på nätet innan de kommer in i butiken.
– Många är ordentligt pålästa om de produkter de är intresserade av att köpa. För oss är det en utmaning att se till att våra säljare kan matcha det kunnande som kunderna har, säger Per Sigvardson.