Snabba och smidiga leveranser är inget man kopplar samman med Indien, och just bättre leveransmöjligheter nämns som en viktig faktor för att e-handeln i landet ska kunna nå sin fulla potential.
Sachin Bansal, Flipkarts grundare och vd, är en av de indiska e-handlarna som påpekat detta och nu undersöker man möjligheterna med att minska leveranstiderna till tre timmar. Flipkart, som drog in nästan 2 miljarder dollar i riskkapital under 2014, undersöker nu möjligheterna vilka av deras varor som ska kunna vara en del av det nya initiativet.
En viktig konkurrensfördel
I slutet av 2013 lanserade Flipkart en ny snabb leveransservice som garanterar att ordern kommer fram dagen efter att kunden lagt sin beställning. En tjänst som är tillgänglig i ett femtiotal städer och sedan en tid tillbaka erbjuder man även leverans samma dag i tio indiska städer.
Flipkart satsar alltså stort på snabba leveranser där det normalt tar mellan tre till sju dagar att få hem sina e-handelsköp och tanken är att lansera leveranser inom tre timmar i tre eller fyra städer senast i juli.
Rivaler som Amazon och Snapdeal erbjuder sedan tidigare också leveranser samma dag och just smidiga leveranser ser ut att bli en viktig konkurrensfördel för indiska e-handlare. För att få en liten inblick i hur leveranserna kan se ut i Indien ta en kik på videon nedan:
Källa: Tech in Asia
Video av Google India