Det blev ett tufft första kvartal för Qliro. Det står klart efter att företaget nu släppt de preliminära siffrorna för kvartalet. Ett av problemen var att antalet returer till e-handeln Nelly.com ska ha ökat, vilket ska ha påverkat resultatet negativt med 16 miljoner.
Returökning gav sena påskleveranser
Kampanjer som Nelly drev i fjärde kvartalet 2017 ska ha lett till "ett oväntat högt utnyttjande av förlängd returrätt". Problemen ska sedan ha spillt över på det första kvartalet i år, vilket i sin tur senare ska ha lett till försenade leveranser under påskhelgen. Utöver det ska Nelly ha ökat satsningarna på marknadsföring för att möjliggöra fortsatt tillväxt.
- Nelly är fortsatt välpositionerat för lönsam tillväxt inom sin nisch av mode på nätet. Vi ser trenden av ökade returer som en naturlig del i köpbeteendet på nätet. Då vår ambition är att accelerera tillväxten kommer vi kontinuerligt förstärka vårt kunderbjudande och förenkla för kunderna att få och returnera varor, säger Marcus Lindqvist, vd och koncernchef på Qliro Group i ett pressmeddelande.
Situationen ska ha resulterat i att omsättningsökningen i första kvartalet stannade på två procent, trots att orderingången ökade med 15 procent under samma period.
Tio administrativa tjänster dras in
Problemen stannade dock inte hos Nelly. CDON Marketplace ska ha genomfört organisationsförändringar som även de ska ha påverkat resultatet. Målet sägs dock vara att marknadsplatsen successivt ska ställa om från egen försäljning till att bli “en ledande nordisk marknadsplats för externa handlare.” För att nå målet ska ett åtgärdspaket där tio administrativa tjänster dragits in ha genomförts. Totalt ska förändringarna ha belastat resultatet med ytterligare 7 miljoner kronor i första kvartalet.
Varken resultat eller omsättning för kvartalet framgår av pressmeddelandet. Slutgiltiga siffror presenteras i delårsrapporten för första kvartalet, som publiceras fredagen den 20 april.