Två stora e-handelsaktörer går ihop och blir ett av Nordens största e-handelsbolag. Outnorth och norska Fjellsport slås ihop i ett gemensamt moderbolag med Egmont som huvudägare och omsätter tillsammans över 1 miljard kronor. Båda företagen är ledande e-handelsföretag inom outdoorsegmentet i Norge och Sverige. Målet med sammanslagningen är att skapa möjlighet för tillväxt och ytterligare stärka företagens positioner på den nordiska marknaden.
– Både Fjellsport och Outnorth har en hög tillväxt och är framgångsrika på sina marknader. Sammanslagningen skapar flera skalfördelar och i kombination med bolagens starka lokala marknadskännedom kan vi befästa vår ledande positionen ytterligare inom segmentet, säger Cato Broberg, general manager för e-handel och investeringar på Egmont Publishing, i ett pressmeddelande.
Trots sammanslagningen kommer Fjellsport och Outnorth att fortsätta verka som självständiga varumärken och nätbutiker. För att säkra snabba leveranser kommer även företagens lager att vara kvar där de är idag.
"Nu samlas krafterna"
Harald Ennen får fortsätta som VD för Outnorth, och får samtidigt en ny roll som koncernchef. Eric Sandtrø fortsätter som VD i Fjellsport.
– Genom att slå ihop Outnorth och Fjellsport har vi lagt grunden för en fortsatt expansiv tillväxt med mer effektiv drift. Det finns mycket kunskap och erfarenhet i båda företagen som vi nu kan dra nytta av för att stärka positionerna på respektive marknad, samt för en fortsatt fokusering och expansion på andra marknader, säger Harald Ennen, VD för Outnorth och nu även koncernchef, i pressmeddelandet.
Eric Sandtrø, Fjellsports VD, ser fram emot möjligheterna:
– Nu samlas krafterna i Norges och Sveriges bästa outdoorbutiker på nätet. Det ska vi ta till vara på och skapa en ännu bättre kundupplevelse framöver. Vi ser fram emot möjligheterna som detta kommer att medföra, säger han i ett pressmeddelande.