Tänkte du ta chansen att fynda skönhetsprodukter från Löwengrip Care and Color i Matsmarts sortiment? Då får du skynda på. I skrivande stund finns det nämligen bara ett fåtal kvar av de 88 000 varor som kom in på sajten så sent som i förra veckan.
LÄS ÄVEN: Isabella Löwengrip säljer ut sina produkter hos Matsmart
- Vi fick en laddning och tänkte att den räcker nog en månad, men sedan visade det sig att 93 procent av volymen såldes samma dag som produkterna kom upp på sajten, säger Matsmarts vd Karl Andersson till Ehandel.se.
Byter inte fokus
Att Matsmart hade satt upp en gräns för hur många produkter man fick köpa per person, verkar alltså inte ha gjort någon större skillnad.
- Så det var helt galet, men förstås även superroligt, fortsätter Karl Andersson.
Såhär med facit i hand, hade ni kunnat sätta ett högre pris?
- Det är alltid svårt att göra den bedömningen. Vi vill ju ge kunden en bra deal.
Trots skönhetssuccén planerar Matsmart inte att bygga ut sin skönhetskategori på något nämnvärt sätt. Även om företagets ambition är att minska svinnet generellt, så är det i första hand - precis som företagets namn antyder - matsvinnet som man i första hand vill bekämpa.
- Det är där vi har vårt fokus. Sedan dyker det upp sådana här saker ibland och då är det förstås intressant.
Hoppas att nya kunder kommer tillbaka
Många av de personer som beställde hem Löwengrips prisnedsatta produkter, ska inte ha handlat hos Matsmart tidigare. Enligt Karl Andersson är tillfälliga kampanjer av det här slaget därför ett bra sätt att få kontakt med nya kundgrupper och få en bättre bild av vilka varor de är intresserade av.
Och dessutom kan en ny kund förhoppningsvis bli en återkommande kund.
- Det är en generell trend vi ser, att har man handlat en gång så är det större chans att man kommer tillbaka, avslutar Karl Andersson.