ANNONS

Fel hos PostNord skapar problem för E-handlare

Fel hos PostNord skapar problem för E-handlare

Spårningsproblem på PostNords varubrev har skapat förvirring bland kunder och ökat trycket på e-handlarnas kundtjänst.

ANNONS

Kundtjänsten hos många e-handlare belastas nu av frågor kring spårningen av försändelser. Ett tekniskt fel hos PostNord och deras system Pacsoft har nämligen gjort att spårningen blir helt knasig för order som skickas med tjänsten Varubrev.

Problemet ska ha pågått hela veckan enligt e-handlare som nu får ta emot "oerhört mycket frågor" till kundtjänst relaterade till felaktig spårning.

Under gårdagen informerades även e-handlare om att tjänsten Varubrev inte gick att använda.

- På grund av ett tekniskt fel går det just nu inte att skicka varubrev. PostNord beklagar eventuella besvär detta orsakar och jobbar intensivt för att lösa problemet så snart som möjligt, meddelade PostNord.

Det positiva är dock att tjänsten faktiskt fungerar även om spårningen fylls med information från gamla leveranser.

- Enligt den information jag har så vet man var felet uppstår och jobbar för att lösa det. Ingen är ”drabbad” så till vida att försändelserna har kommit fram som de ska, men hur många som använt tjänsten medan den här förvirrande dubbelregistreringen har uppstått har jag tyvärr inga uppgifter på, säger Maria Ibsén, pressekreterare på PostNord.

Kollinummer återanvänds?

E-handlare har dock en teori om vad som faktiskt sker när gammal spårningsinformation blandas med ny.

- Det verkar som kollinummerna slagit runt och att gamla nummer från 2013 har börjat återanvändas utan att dom rensat bort den gamla spårningsdatan, skriver en e-handlare på Facebook.

Alla e-handlare ska inte vara drabbade och problemet gäller endast Varubrev, vilket dock är en populär tjänst. Nätbutiker som använder andra system för transportadministration än Pacsoft (en variant av Unifaun) rapporterar inte heller någon avvikande spårningsinformation.

Överbelastad kundtjänst

De e-handlare som är drabbade får dock en högre belastning på kundtjänst och det kan förstås vara svårt att reda ut vad som faktiskt händer när ett nytt paket får spårningsinformation ifrån en CDON-order skickad 2013.

- Det är tråkigt att PostNord låter detta fortgå utan åtgärd. Det ställer till onödiga problem för oss och kundtjänst blir överbelastad med kunder som undrar varför dom har ett kollinummer från 2013, säger Joel Svensson, VD på Partykungen.se.

PostNord har numera tagit bort felmeddelandet om att inte använda tjänsten Varubrev, eftersom paketen faktiskt kommer fram. Företaget ska jobba med spårningsproblemet och tror sig ha en lösning inom kort.

- Vi beklagar den förvirring detta kan leda till och jobbar som sagt för att det ska räta upp sig så snart det går, säger Maria Ibsén.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap