ANNONS

Falska recensioner banar vägen för piratkopior

Falska recensioner banar vägen för piratkopior

Amazon får ställa sig i ledet med marknadsplatser som har problem med piratkopierare.

ANNONS

Alibaba är inte ensamma om att kämpa med att få bort piratkopior från sina sajter. Enligt flera e-handlare på Amazons marknadsplats växer nu problemet även där.

I en lång artikel hos CNBC berättar bland annat sjuksköterskan Jamie Whaley hur hon fått skala ner sin tidigare framgångsrika verksamhet hos nätjätten. Detta efter att piratkopior av hennes patenterade produkter börjat dyka upp hos andra säljare på marknadsplatsen.

Hon ska inte vara ensam utan problemet sägs ha eskalerat den senaste tiden och falska och oäkta varor ska flöda in på marknadsplatsen.

I juni ska Amazon haft ett möte i hemstaden Seattle med 300 av de största säljarna på marknadsplatsen. E-handlarna sägs ha grillat Amazon hårt kring problemet med kinesiska tillverkare som kopierar produkter och missbrukar marknadsplatsens system.

Falska recensioner ofta nyckeln

Att kopiera en produkt är relativt enkelt men för att snabbt kunna få trovärdighet och kunna slå ut etablerade säljare på Amazon använder man ytterligare ett trick som varit uppe i media den senaste tiden.

Som vi rapporterat tidigare går Amazon hårt åt falska recensioner och stämmer sajter och företag som säljer sådana. Nyligen stämde man för första gången tre e-handlare, som säljer på Amazon marknadsplats, för att använda falska recensioner.

De falska recensionerna sägs vara det som kan slå ut seriösa säljare eller som i Jamies fall få dem att skala ner verksamheten på grund av förlorad försäljning. En relativt ny e-handlare kan nämligen snabbt köpa sig till ett fantastiskt betyg på marknadsplatsen och därmed ta marknadsandelar av originalsäljaren.

Problemet sägs som sagt ha eskalerat den senaste tiden då Amazon verkar ha lagt allt mer krut på Kina och kinesiska tillverkare och säljare. Amazon har bland annat registrerat sig för att erbjuda sjöfrakt ifrån Kina. Under förra året ska försäljningen ifrån kinesiska säljare ha dubblats på Amazons marknadsplats. Denna ökning har dock inte kommit utan sina problem och många säger nu att Amazon, likt Alibaba, inte gör tillräckligt för att rensa ut oäkta varor från sajten.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap