I början av året lanserade Facebook ett nytt globalt mätverktyg, där optimerad CPM stod i fokus. I tisdags var det dags igen när man lanserade en ny funktion för annonsörer på sajten, Lookalike Audiences.
Men det är inte riktigt som det låter, verktyget gör det inte möjligt att rikta sina annonser baserat på hur människor ser ut, snarare ska det underlätta att nå potentiella kunder som delar liknande egenskaper som sina nuvarande.
– Lookalike Audiences bygger på vidare på verktyget Custom Audiences om vi lanserade i höstas. Med Custom Audiences kan marknadsförare använda sig av sina nuvarande kundregister och sedan visa annonser för dem på Facebook. Med Lookalike Audiences kan Facebook använda attribut som intressen eller demografi och sedan visa annonser för andra som delar gemensamma attribut som deras befintliga kunder.
Lyckade testresultat
Med Custom Audiences kan man alltså med hjälp av informationen i sin databas utforma och rikta sina annonser beroende på den information man har. Med Lookalike Audiences får man helt enkelt möjligheten att nå folk som har liknande egenskaper som de befintliga.
Till exempel skulle man kunna köra ett erbjudande både till personer som man vet har handlat tidigare, och även till människor som delar liknande attribut med dem. Det nya verktyget ska inte enbart vara till för att få kunder att slutföra ett köp, utan också för att locka till sig nya fans till sin Facebook-sida.
Facebook har under en tid testat verktyget med ett antal företag och hävdar att man i ett fall sett kostnaden för varje nytt ”fan” minskat med 56 procent. Kostnaden för att få en kund att slutföra ett köp med den nya annonseringen ska ha minskat med 94 procent.
Källor: Facebook Studio, Mashable