ANNONS

Examen: Utflugna e-handlare har betat av rookiemisstagen

Examen: Utflugna e-handlare har betat av rookiemisstagen
Dags för examen i e-handelsinkubatorn

Festlig terminsavslutning för e-handelsinkubatorn på E-commerce Park.

ANNONS

Efter ett år av nya erfarenheter, bedrifter och lärdomar var det i dag dags för e-handelsinkubatorn i Helsingborg att samlas för att avsluta terminen med en välförtjänt fest. De medverkande inkubatorföretagen och ett antal andra inbjudna personer möttes upp på E-commerce Park för att avnjuta tårta och bubbel i glatt sällskap.

Några som dock tycker att det är lite tråkigt att inkubatoråret nu är äver, är Ema Cavka och Ricci Chan-Udom som tillsammans driver e-handeln Feline Lashes.

- Det är självklart tråkigt men vi har beslutat att vi ska fortsätta att träffas med de andra, säger Ema Cavka.

"Visste nog inte hur lost vi var"

De säger sig ha haft stor nytta av tiden med de andra företagen i inkubatorn.

- Det är roligt att vi har fått lösningar på problem som vi inte ens visste att vi hade. Vi visste nog inte hur lost vi var, säger Ema Cavka.

- Vi har ju aldrig drivit någonting så allt var nytt för oss, så vi har fått mycket hjälp. Inte minst med smågrejer som inte går att googla. Men också att vi har lärt känna alla, jag trodde nog inte innan att vi skulle komma varandra nära på det sättet. Så det har ju bidragit med många positiva saker, tillägger Ricci Chan-Udom.

 
Ema och Ricci på Feline Lashes

Duon bakom Feline Lashes hoppas kunna leva på sin verksamhet så småningom, och kanske till och med ta in en tredje person i företaget inom en inte alltför avlägsen framtid.

- Med tanke på hur långt vi har kommit hittills så känns det ju som att det bara kan gå bättre, för nu har vi ju gjort alla rookiemisstag, säger Ricci Chan-Udom.

Inkubatorföretagen - som under året som mest har varit 16 till antalet - träffats varje vecka för att lära sig mer om hur man lyckas med sitt e-handelsföretag. Det har handlat om att ta in ny kunskap, dela med sig av erfarenheter och att göra om och göra rätt.

- Jag har lärt mig jättemycket nytt. Jag är en person som tror att jag kan allt innan jag har provat. Det har visat sig att jag har haft ganska mycket fel. Min styrka är väl egentligen affären snarare än produkten och jag har fått jättemycket tips om vilka produkter jag ska köpa in, hur man bygger upp flöden på sociala medier och mycket annat, säger Philip Lexander, som driver Ansiktsmaskbutiken, och sedan en tid tillbaka även Fotbutiken.

Tips: Fokusera på att tjäna pengar

Han tvekar inte att rekommendera inkubatorn till andra nystartade e-handelsföretag som behöver lite hjälp och inspiration för att ta sig vidare. Philip Lexanders råd till nya e-handlare är att inte lägga för mycket tid på design och “allt det fluffiga runtomkring” och hellre fokusera på att få intäkterna på plats.

- Det är så otroligt mycket kostnader och de kommer ganska fort. Intäkterna kommer inte lika fort så någonstans måste man verkligen vara dedikerad till att tjäna pengar för att ens kunna överleva första året, säger han.


Philip på Ansiktsmaskbutiken

De företag som nu lämnar inkubatorn kan nu välja att gå vidare till ett alumni-program, där de ska fortsätta att hålla kontakten och ses någon gång i månaden. E-handelsparken står fortfarande för lokaler, men mötena kommer att drivas i mer informell regi än tidigare.

Sedan i vintras börjar ett nytt inkubatorprogram varje termin, så gänget som tog plats vid årsskiftet ska alltså fortsätta i höst, tillsammans med de som kommer som nya då. Tanken är att de som nu är klara med inkubatorn också ska kunna hjälpa till när deras efterträdande entreprenörer anländer efter sommaren.

"Vissa av dem har skjutit iväg ordentligt"

Peter Höjman, som sedan i höstas ansvarar för Parkens inkubatorprogram, är stolt över vad bolagen har åstadkommit under det år som passerat.

- Vissa av dem har ju skjutit iväg ordentligt, mycket mer än vad jag hade kunnat föreställa mig. Sen har det också för mig personligen varit helt fantastiskt att få följa de här entreprenörerna som människor. För entreprenörerna är 80 procent och idéerna är 20, och jag tycker att jag har fått det väldigt bekräftat under det här året, säger han.

Peter Höjman förbereder festligheterna

Utöver inkubatorn och alumniprogrammet, berättar Peter Höjman att det till hösten ska dras igång en e-handelsskola på E-handelsparken i Helsingborg. Den välkomnar personer som vill starta ett e-handelsföretag, men som inte har kommit igång än och därför är lite tidigt ute för att ta plats i inkubatorn.

Det börjar kännas lite som ett helt utbildningsprogram det här?

- Ja, men vi känner att det finns ett behov. Inkubatorgruppen är de som har startat och de har ju vissa behov, medan de som inte har startat har helt andra typer av frågor. Sen är vi jätteglada att de vill gå vidare till ett alumniprogram, för då känner vi att vi har nått fram till dem och att de har insett värdet av "sharing is caring"-principen och vill fortsätta med det. Så det är ju helt fantastiskt.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap