För ett och ett halvt år sedan övergav PostNord sin gamla app för den nuvarande, som är en del av fraktbolagets satsning på e-handel. Sedan dess har den uppdaterats flera gånger för att underlätta för kunder som vill e-handla.
Den senaste uppdateringen kom i slutet av maj och innebar att kunderna inte längre behövde knappa in sitt kollinummer för att få information om sin beställning. Har PostNord tillgång till kundens telefonnummer eller mailadress läggs ordern automatiskt in i appen.
- Det har blivit väldigt populärt, och då har vi ändå inte aktivt marknadsfört appen. Utan det handlar om word of mouth - att vänner berättar för varandra att så här enkelt kan det vara, säger Martin Espmark, ansvarig för digitala kanaler hos PostNord.
Kan plocka bort sms-funktion
Tidigare uppdateringar har bland annat inneburit att information om ett visst datum för leverans byttes ut mot hur många dagar det var kvar till varan levererades eftersom det upplevdes som enklare att förstå. Det har även tydliggjorts hur stort paketet är och komplicerade logistiktermer har plockats bort. Sedan en tid tillbaka kan kunder som glömmer att hämta ut sitt paket på väg hem från jobbet få en påminnelse via ett pling i appen när han eller hon passerar ombudet.
- Det är konsumenten som bestämmer om leveransen är bra eller inte och logistiken är en stor del av att handla på nätet. Så vi utgår från vad mottagaren vill veta. Det handlar om att kunna spåra en vara på nätet, förklarar Martin Espmark.
I dagsläget får den som väntar på ett e-handlat paket ett sms när varan finns redo för upphämtning hos ombudet. På sikt kan den funktionen tas bort hos de som har PostNords app eftersom all information nu finns tillgänglig i den.
- Men än så länge finns den kvar som en extra trygghet. Många vill gärna få ett sms också och det ska inte kännas osäkert att vänta på sin leverans.
Testar spårningslänk i mail
En annan nyhet är att PostNords app har fått stå modell för en ny landningssida där e-handelskunder ska kunna få information om vad som händer med deras beställning. I korthet går det till som så att när e-handlaren skickar ut ett mail där det står att varan är skickad, får kunden i mailet även en länk som går direkt till sidan där paketet kan spåras. Detta för att man ska kunna ta del av informationen även om man inte vill installera PostNords app. Spårningsmodellen testas för närvarande av ett tiotal e-handlare men kommer snart att gå ut på bredare front.
Och Martin Espmark utlovar fler appnyheter framöver som alla är tänkta att underlätta för e-handelskunderna, och i förlängningen även e-handlarna.
- Det är det som är hela tanken, att göra det enklare att handla på nätet.