Det är Lippo Group, ett av Indonesiens rikaste och största konglomerat som vill ta sitt fysiska köpcenter ut på nätet. För att göra det möjligt ska de investera 500 miljoner dollar i projektet. Inom två till tre år räknar de med att omsätta 1 miljard dollar. Om de lyckas kommer de bli den största e-handlaren i Indonesien.
Fem miljarder dollar inom fem år
Ambitionerna är det inget fel på och inom fem år vill man omsätta 25 miljarder dollar i sin detaljhandelsdivision, av vilka 20 procent ska komma från nätsatsningen. Familjeägda Lippo Group ska omsätta strax under 5 miljarder dollar med en tillväxt om 20 procent årligen.
Indonesien är på mångas topplista nu
Landet som har över 250 miljoner invånare på en yta som är under fem gånger så stor som Sveriges ser just nu etableringar både från Kinnevik och Rocket Internets Lazada, men också ett intåg på bred front från Alibaba själva. En sak är säker, det kommer bli en tuff kamp om Indonesernas e-handelsplånböcker.
Källa: TechInAsia