Att gå utomlands med sin e-handel var ett av de hetaste ämnena på e-handelskonferensen Emeet i Göteborg häromveckan. Internationalisering har faktiskt de senaste åren varit högt på listan över diskussionsämnen på Emeet.
Förra året kunde vi avslöja att det var runt tio procent av Sveriges e-handlare som skyltade med en nordisk närvaro. E-handlare som alltså slagit upp en nätbutik i minst ett av våra grannländer.
11 procent besöker grannländerna
När vi återbesöker svenska e-handlares expansion ser vi nu att det är runt 11 procent som har en nordisk närvaro. Av de som bara valt att gå in i ett annat land är Danmark enligt våra siffror det mest populära landet. Samtidigt kan vi se att Finland är det nordiska land som lockar minst när det kommer till utlandsexpansioner.
Det kan förstås vara fler än 11 procent som säljer över gränsen via sin svenska sida eller helt enkelt har skippat Norden och gått direkt till länder som USA, som till exempel Northern Spirit har gjort.
- Norden är ofta först på e-handlares lista men vi tittar också på att mäta andra populära expansionsmål som exempelvis Tyskland, även om det inte alltid är lika logiskt att länka till länder utanför norden på sin svenska sida, säger Joakim Andersen, Indexansvarig på Ehandel.se.
Enligt en undersökning vi gjort med er läsare så svarar hela 32 procent att ni redan finns utanför Sverige. Den statistiken gäller dock läsare av Ehandel.se vilka vi gissar, och hoppas, är några steg före majoriteten.
Inte många som tagit steget
Andelen e-handlare som tagit steget över gränsen är enligt Ehandelsindex, som mäter nära 11 000 svenska nätbutiker, inte så stort som intresset för internationalisering skulle kunna få oss att tro. Det är exempelvis fortfarande relativt få som satsar i Norden, vilket vi vet är första steget för många.
Förändring på gång?
Detta kan dock vara på väg att ändras och den senaste tiden har vi fått se flera rutinerade svenska e-handlare, utan riskkapital i ryggen, gå utanför Sveriges gränser. Exempelvis Partykungen.se som tog steget till Norge häromveckan.
I vår undersökning svarar en tredjedel av e-handlarna att de planerar en utlandsexpansion inom det närmaste året. Undersökningen genomfördes under april till juli 2016 och då svarade fyra procent av er att en utlandsexpansion planerades inom 3 månader. 7 procent angav ett halvår och 21 procent inom 12 månader.
32 procent planerar utlandsexpansion
Totalt sett är det alltså 32 procent av rutinerade e-handlare (läsare av Ehandel.se) som ska expandera utomlands inom det närmaste året. Under de senaste tolv månaderna har vi även fått se allt fler svenska nätbutiker ta steget till nya länder vilket stärker trenden. Utlandet är hett just nu och e-handlare vill insupa kunskap om hur man enklast börjar sälja i fler länder än Sverige.
Detta är del ett i en artikelserie om just internationalisering och i kommande artiklar ska vi prata med e-handlare om varför man expanderat utomlands och även de som kanske aktivt gjort valet att inte göra det eller dragit sig tillbaka ifrån andra länder.