E-handlarna från Finland överraskade de svenska

E-handlarna från Finland överraskade de svenska
Finpro och Ehandel.se fick ihop ett lyckat event

Delningsviljan på topp under torsdagens e-handelskalas.

Vi ska vara ärliga och erkänna att vi inte visste hur Emeet Nordic skulle tas emot av de finska e-handlarna. Skulle de vara med på tåget och våga öppna upp inför andra i branschen - och förstå "sharing is caring" och allt det som Emeet står för?

Nu är i alla fall de svenska e-handlarnas eventuella skepticism som bortblåst. Peter Borgman, som tidigare lovat att han skulle bjuda de finska e-handlarna på B2B-insikter, var chockad över öppenheten och delningsviljan under evenemanget. När vi fångade honom under mitten av dagen hade han redan rankat Emeet Nordic över det nyligen avslutade Helsingborgs-eventet.

Peter Borgman från JS Energi var nöjd med dagen

Fördelaktig e-handel i Ryssland 

Redaktionen besökte flera sessioner och kan bara intyga att våra finska kollegor verkligen anammat Emeet-konceptet. Även de sessioner som var mer av typen föreläsning mynnade ut i en givande diskussion istället för att stanna vid en monolog.

Finnarna valde även bort sitt modersmål och majoriteten av sessionerna hölls på engelska trots att de inhemska deltagarna var många fler. Något som förstås uppskattades av det 40-tal svenskar, en handfull danskar och en och annan norrman som hade tagit sig till Helsingfors. Totalt hade över 300 deltagare signat upp för Emeet Nordic.

De flesta av sessionerna hölls på engelska

En spännande punkt under dagen var bland annat Ryssland. En marknad som även för finnarna ses som komplicerad men med stor potential. Finska e-handlare har dock närheten till sin fördel och tydligen ska en stor del av kinesiska paket på väg till Ryssland mellanlanda i Finland för distribution i grannlandet, ett paketflöde som man sägs kunna rida på som finsk e-handlare.

Tydligen får man även skicka in varor i Ryssland till ett värde av upp till 1 000 euro utan att slutkunden behöver betala tull eller moms, vilket förstås gör B2C-handeln till landet ännu mer intressant.

Simo Suoheimo var en av gårdagens besökare

Danska tips om storytelling

För att sälja till Ryssland krävs det dock lokal anpassning av språket och lokala betalmetoder, konstaterade Rysslandexperten Marko Kangaskolkka.

Vi besökte även en session av e-handeln och varumärket The Other Danish Guy som handlade om storytelling och att man inte ska vara rädd för att ge sig på befintliga marknader. Har du en unik berättelse och bygger ditt varumärke med storytelling så kan du lyckas med allt, berättade medgrundaren Tommi Lähde.

Det första Emeet Nordic lockade omkring 300 deltagare

Under dagen mötte vi flera svenska e-handlare som prisade dynamiken under evenemanget och de diskussioner som uppstod. Ehandel.se intervjuade även flera framstånde finska e-handlare och dessa intervjuer kommer inom kort upp på vår sajt.

Finlands e-handlare tog till sig Emeet-konceptet direkt

"Lär garanterat få en uppföljning"

Det ska även tilläggas att lokalerna för Emeet Nordic, som tog plats på Team Finlands House, var som gjorda för evenemaget, något som förmodligen bidrog till många givande diskussioner under sessionerna och i kafferasterna.

Emeet-dagen avrundades av Pouya Boland, VD på Chiquelle, som berättade om sitt företags resa och snabba tillväxt. En utveckling som Pouya tillskrev mycket hårt arbete och en tidig förståelse för hur man bäst utnyttjar sociala medier och influencers.

Pouya Boland berättade om Chiquelles framgångar

Efter att Pouya Boland inspirerat alla till ökad e-handel över gränserna så bar det sig av till hotellet Scandic Park för fortsatta e-handelsdiskussioner i sällskap av god mat. Emeet Nordic lär garanterat få en uppföljning efter succén i Finland. 

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se