Postorderföretaget Ellos håller på att konvertera till ett e-handelsbolag. Denna process tar nu ut sin rätt då 70 personer rapporteras få gå ifrån Ellos.
Företaget meddelade i november förra året att ett större fokus och satsning på nätet skulle resultera i att 60 tjänster skulle försvinna vid årsskiftet. Borås Tidning rapporterar att denna nedskärning landade på 59 personer.
Nu verkar det vara dags igen och ytterligare 70 personer sägs vara på väg att lämna Ellos Group.
– Vi jobbar kontinuerligt med att se över vår verksamhet. Just nu är en spännande tid eftersom vi jobbar med en ny strategi där vi kommer sätta produkten mer i centrum, med webben som vår första försäljningskanal. Det var också det som låg lite till grund för det vi gjorde innan jul. Vi är i dag i första hand organiserade efter katalogförsäljning. Vår ambition och tanke med vår nya strategi är att gå mot ett tydligare e-handelsfokus, säger Johnny Eriksson, personalchef på Ellos till Borås Tidning.
Ellos gör nu en omställningen ifrån att vara ett postorderföretag med stor marknadsbearbetning via papper till att fokusera på nätet och e-handeln. Redan idag sägs dock 80 procent av deras kunder lägga beställningarna online.
Ellos Group är ett av Nordens ledande distanshandelföretag med en omsättning på över 2 miljarder kronor och runt 1000 anställda.