I förra veckan berättade vi den otroliga historien om kursböckerna som byttes ut till serietidningar i samband med en PostNord-leverans. Nu har ännu en härva uppdagats.
Redan i februari beställde 35-åriga Ellenore Sundström från Färgelanda ett paket löshår som skulle levereras med PostNord. Löshåret kom dock aldrig - men det gjorde däremot räkningen på 1500 kronor.
“Inte min signatur”
När Ellenore Sundström började rota i vad som hänt, visade det sig att hennes paket hade lämnats ut till någon helt annan - på en postterminal i Trollhättan, fem mil söder om Färgelanda. Efter att ha fått en kopia på kvittensen som uthämtaren undertecknat kunde hon konstatera att något var väldigt fel.
- Det var inte min signatur, och personen hade dessutom stavat fel på mitt namn, säger hon till SVT Väst, som uppmärksammat historien.
Gick till inkasso
Men när hon kontaktade PostNord kom nästa chockbesked. Trots att det var dom som hade gjort fel och lämnat ut paketet till fel person, så skulle Ellenore ändå tvingas stå för kostnaden, som dessutom hann gå till inkasso under processens gång.
Till slut kände sig Elleonor tvingad att betala, trots att hon aldrig fick löshåret som PostNord lämnat ut till fel person.
- Man är ju livrädd att det ska hamna hos Kronofogden eller liknande. Så jag betalade, säger hon.
“Avtalsrätten som styr”
När hon kontaktade PostNord för att belysa det orimliga i situationen erkände de att det var dem som gjort fel. Någon ersättning från postföretaget var dock inte att vänta, löd beskedet.
- Det är väldigt olyckligt att att det blir så, men det är avtalsrätten som styr vem det är som har möjlighet att få ersättning för något som går fel i en tjänst. I det här fallet är det inte mottagaren som köpt tjänsten, utan bolaget hon beställt av, och det är jättetråkigt att hon hamnar emellan på det här viset, säger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord, till SVT.
Men trots att Ellenore betalat e-handelsföretaget som sålde löshåret, ska de inte ha velat reklamerat varan hos PostNord. Därmed kan Ellenore Sundström heller inte få tillbaka sina pengar.
- Jag beklagar givetvis att hon råkat ut för detta, och vi ska naturligtvis inte göra fel på det viset. Men det är gentemot avsändaren som vi har begått felet och det är avsändaren som måste reklamera, säger Maria Ibsén.
“Inget skydd som konsument”
Ellenore har nu köpt nytt löshår från en annan e-handel, men tycker att det är dåligt att ingen tar något ansvar för det som inträffat.
- Det känns för jävligt att de medger att de har slarvat bort mina grejer, men har ändå ingen skyldighet gentemot mig. Jag som konsument har inget skydd överhuvudtaget, säger hon.
UPPDATERING: PostNord följde alla avtalsregler men valde till slut att ändå ersätta Ellenore. Läs vår uppföljande artikel här.