Gigant börjar utan tvekan att bli helt rätt benämning på Elgiganten. Det visar företagets senaste årsrapport, som lägger räkenskapsåret 2017/2018 till handlingarna. Året avslutades för Elgigantens del den 30 april.
Trots att elektronikmarknaden i stort backade med 08, procent under perioden, så lyckades Elgiganten öka sin marknadsandel med tre procent, och har därmed nu 31 procent av den svenska elektronikhandeln, rapporterar Dagens Industri.
Nära 12 miljarder i omsättning
Framgångarna har också lett till att omsättningen ökat med 10,4 procent under räkenskapsåret, till 11,9 miljarder. Det kan jämföras med att företaget i julas meddelade att man hade sprängt 5 miljarder under räkenskapsårets första halvår.
LÄS ÄVEN: Elgiganten spränger 5 miljarder: "Ehandeln stora vinnaren"
Samtidigt har rörelseresultatet ökat kraftigt, med 50 procent, till 200 miljoner kronor.
- Det är inte så många bolag som ökar så mycket, säger Elgigantens vd Niclas Ericsson till DI.
"Växer på alla kärnområden"
Exakt hur mycket av omsättningen som kommer från e-handeln, vill företaget inte avslöja, men under det senaste året ska den ha växt med hela 32 procent.
- Det är inte stora produktnyheter eller tillväxtområden som gör resultatet, vår styrka är att vi växer på alla våra kärnområden, säger vd Niclas Ericsson.
Vill ha 100 000 produkter
Samtidigt gör företagets helautomatiserade höglager i Jönköping att de även har kunnat bredda sortimentet från 7000 till 20 000 produkter.
LÄS ÄVEN: Elgiganten investerar 500 miljoner i automatiserat lager
- Det är bara början, vi kan växla upp till kanske 100.000 produkter om några år, säger Niclas Ericsson.
Kan få mindre butiker
Samtidigt tror han att trenden med mer e-handel och färre stora butiker, kommer att påverka även Elgiganten.
- Det är möjligt att vi måste se över några butiker som har för stor yta. Det är ingen tickande bomb, men vi ser att vi måste hitta rätt format. Och i framtiden blir formatet mindre, säger han.