ANNONS

Elgiganten dubbelfinalist efter fokus på e-handeln

Elgiganten dubbelfinalist efter fokus på e-handeln
Elgigantens e-handelssatsningar kan ge två platser på prispallen.

Nominerade i två kategorier i Retail Awards 2017.

ANNONS

Idag presenterade Svensk Handel finalisterna i sin årliga tävling Retail Awards, som syftar till att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar inom handeln. 

"Ger en enorm stolthet"

E-handelsjätten Elgiganten är finalist i två kategorier, “Årets butikskedja” samt “Årets logistiksatsning”.

- Att våra satsningar uppmärksammas på det här sättet är en otroligt viktig bekräftelse till hela organisationen och bevis på att vi är på rätt väg. Det ger en enorm stolthet internt och ger energi och motivation att fortsätta utvecklas med målsättningen att skapa en enkel och nära shoppingupplevelse för våra kunder, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten, i ett pressmeddelande.

Omnikanalskoncept uppmärksammas

En av orsakerna till nomineringarna är företagets digitala satsningar, inte minst införandet av omnikanalkonceptet “collect at store”, som vi tidigare berättat om.

- Trots hård konkurrens och på en marknad som bitvis gått kräftgång har Elgiganten vuxit och stärkt sina positioner. (...) Samtidigt görs ökade digitala satsningar för att ge samma köpupplevelser och erbjudande oavsett kanal, bland annat med tjänsten ”Collect at store”, skriver bland annat juryn i sin motivering till nomineringen av Elgiganten som “Årets butikskedja”.

Superlager bäddar för ökad e-handeln

 Även i nomineringen som “Årets logistiksatsning” lyfter juryn fram att kedjan genomfört stora logistiska förändringar för att kunna möta den ökade efterfrågan inom e-handeln, främst då med det nya superlagret i Jönköping.

- Över tiden har Elgiganten utvecklat sitt logistikcentrum i Torsvik, söder om Jönköping, till ett nav för hela Norden. (...) Tillsammans med det tidigare lagret disponerar kedjan nu nästan 110 000 kvadratmeter lageryta och har fått en effektiv hantering som utökat lagerhållningskapaciteten från 6 000 artiklar till potentiellt 25 000 artiklar. Leveranskapaciteten har också ökat från två till fem miljoner varor per år. Satsningen i Torsvik gör Elgiganten redo för nästa steg – tillväxt i butiker och e-handel, motiverar juryn nomineringen i den kategorin.

Retail Awards avgörs den 15 maj på Stockholm Waterfront Congress Centre.

Michell Grönlund

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap